Az ukrán rendőrség által kezdeményezett eljárásban, a kijevi Podolsky Kerületi Bíróság döntése értelmében elmarasztalták a Volga Dnepr Airlinest (VDA), és földre parancsoltak a cég tizenkét An-124 nehéz teherszállító gépe közül öt példányt a repülésbiztonsági szabályok megszegése miatt.

Az orosz RA-82068, -82078, -82077, -82046 és -82045 lajstromjelű gépek felszállása mellett azok földi kiszolgálását és a karbantartások elvégzését is megtiltotta a bíróság – számolt be az Epravda.com.

Az indoklás szerint a nyomozók az ukrán állami tulajdonban lévő Antonov tervezőiroda és repülőgépgyártó vállalat feljelentése nyomán arra jutottak, hogy a kérdéses öt, Antonov An-124-100 Ruszlán típusú gép további üzemeltetése megsérti a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) légialkalmassági irányelveit.

Ezzel a döntéssel az ukrán bíróság gyakorlatilag kimondta, hogy az orosz légitársaság az Ukrajnában hatályos büntetőtörvénykönyv 281 cikke szerint veszélyeztette a repülésbiztonságot, emberéleteket tett kockára, amivel bűncselekményt követett el – a veszélyeztetés pontos módját azonban nem részletezték.

A Volga-Dnepr Airlines ugyanakkor nem fogadta el a döntést, az érintett öt, orosz és ír leánycégek tulajdonában álló gépet tovább üzemelteti.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A repülések során az érintett repülőgépek csak Ukrajnát kell elkerüljék, azonban az elmúlt években a megromlott politikai viszony miatt már eddig is így történt.

A VDA egyik An-124-100-asa (Fotó: AIRportal.hu)

Az egyelőre csak névlegesnek bizonyuló korlátozó ítélet meghozatalában feltehetőleg szerepet játszott az Ukrajna és Oroszország közötti megromlott politikai viszony is, amely érinti az An-124-esek tervezett továbbfejlesztéseit is.

Oroszország ugyanis nem tekinti Ukrán szellemi terméknek a típust, hiába maradt a tervezőiroda a Szovjetunió felbomlása után Ukrajna területén. Az oroszok a legnagyobb utódállamként azzal érvelnek, hogy a gyártás nagyobb részt Uljanovszkban zajlott.

Ennek következménye, hogy a két ország állami technológiai holdingjai, az Ukroboronprom és az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorciumot felügyelő Rostec külön-külön kezdtek a típus tovább fejlesztésébe.

A munkálatokkal pillanatnyilag Oroszország jár előrébb, a Központi Aero -és Hidrodinamikai Intézet (TsAGI) már elő is állt a részletes tervekkel. Ezek szerint az „Slon” (elefánt) kódnévre keresztelt változat a most üzemelő Ruszlánoknál nagyobb, gazdaságosabb hajtóművekkel felszerelt, és hosszabb hatótávolságú lenne.

A későbbi nemzetközi engedélyeztetésben viszont kérdéseket vet fel, hogy a típusengedély (type certificate) tulajdonosa az Antonov vállalat, így An-124 változatként nem, csak teljesen új repülőgépként lesz bejegyeztethető a Slon.