Az ukrán rendőrség által kezdeményezett eljárásban, a kijevi Podolsky Kerületi Bíróság döntése értelmében elmarasztalták a Volga Dnepr Airlinest (VDA), és földre parancsoltak a cég tizenkét An-124 nehéz teherszállító gépe közül öt példányt a repülésbiztonsági szabályok megszegése miatt.
Az orosz RA-82068, -82078, -82077, -82046 és -82045 lajstromjelű gépek felszállása mellett azok földi kiszolgálását és a karbantartások elvégzését is megtiltotta a bíróság – számolt be az Epravda.com.
Az indoklás szerint a nyomozók az ukrán állami tulajdonban lévő Antonov tervezőiroda és repülőgépgyártó vállalat feljelentése nyomán arra jutottak, hogy a kérdéses öt, Antonov An-124-100 Ruszlán típusú gép további üzemeltetése megsérti a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) légialkalmassági irányelveit.
Ezzel a döntéssel az ukrán bíróság gyakorlatilag kimondta, hogy az orosz légitársaság az Ukrajnában hatályos büntetőtörvénykönyv 281 cikke szerint veszélyeztette a repülésbiztonságot, emberéleteket tett kockára, amivel bűncselekményt követett el – a veszélyeztetés pontos módját azonban nem részletezték.
A Volga-Dnepr Airlines ugyanakkor nem fogadta el a döntést, az érintett öt, orosz és ír leánycégek tulajdonában álló gépet tovább üzemelteti.
A repülések során az érintett repülőgépek csak Ukrajnát kell elkerüljék, azonban az elmúlt években a megromlott politikai viszony miatt már eddig is így történt.
Az egyelőre csak névlegesnek bizonyuló korlátozó ítélet meghozatalában feltehetőleg szerepet játszott az Ukrajna és Oroszország közötti megromlott politikai viszony is, amely érinti az An-124-esek tervezett továbbfejlesztéseit is.
Oroszország ugyanis nem tekinti Ukrán szellemi terméknek a típust, hiába maradt a tervezőiroda a Szovjetunió felbomlása után Ukrajna területén. Az oroszok a legnagyobb utódállamként azzal érvelnek, hogy a gyártás nagyobb részt Uljanovszkban zajlott.
Ennek következménye, hogy a két ország állami technológiai holdingjai, az Ukroboronprom és az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorciumot felügyelő Rostec külön-külön kezdtek a típus tovább fejlesztésébe.
A munkálatokkal pillanatnyilag Oroszország jár előrébb, a Központi Aero -és Hidrodinamikai Intézet (TsAGI) már elő is állt a részletes tervekkel. Ezek szerint az „Slon” (elefánt) kódnévre keresztelt változat a most üzemelő Ruszlánoknál nagyobb, gazdaságosabb hajtóművekkel felszerelt, és hosszabb hatótávolságú lenne.
A későbbi nemzetközi engedélyeztetésben viszont kérdéseket vet fel, hogy a típusengedély (type certificate) tulajdonosa az Antonov vállalat, így An-124 változatként nem, csak teljesen új repülőgépként lesz bejegyeztethető a Slon.