A lezárult vizsgálat szerint az oldalszeles felszállás során az oldalkormány túlzott mértékű kitérítése miatt közel 100 méteren végigszántotta a futópályát a repülőgép bal oldali szárnyvége.
Az American Airlines N114NN lajstromjelű repülőgépe New York JFK repülőteréről erős, de jóval az üzemeltetési határérték alatti, jobbról fújó oldalszélben szállt fel 2019 áprilisában a közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) minap kiadott vizsgálati jelentése szerint. A nekifutás eseménytelenül telt, ám az elemelkedés kezdetén a kapitány hirtelen teljesen kitérítette balra az oldalkormányt.
A repülőgép viselkedése, azaz hogy elindult balra, meglepte a kapitányt, aki a levegőbe szerette volna emelni az A321-est, ezért teljesen hátrahúzta a sidestick-et, és valamennyi jobboldali csűrést is alkalmazott.
Ennek ellenére az elemelkedés után hirtelen balra dőlt a repülőgép, ezért bal szárnyvége a futópályán csúszott egy ideig, sőt egy távolságjelzőt is eltalált, amelynek egy része a szerkezetben maradt.
Ezután a balra dőlést – amely végül a 37 fokot is elérte – a csűrők és az oldalkormány teljes jobbra kitérítésével sikerült végül megfogni, így stabilizálni az A321-es repülését, aztán 20 000 láb (kb. 6000 méter) magasságba emelkedtek.
Időközben a légiutaskísérők is jelentették, hogy a bal szárnyvég sérült, de addigra a pilóták – mivel nem értették, pontosan miért vesztették el uralmukat a repülőgép fölött – már amúgy is a visszafordulás mellett döntöttek.
A járat végül 28 perccel a felszállás után biztonságban földet ért, és a fedélzeten lévő 110 ember közül senki sem szorult egészségügyi ellátásra.
A kapitányt látszólag váratlanul érte a repülőgép reakciója, ezért felmerült, hogy műszaki hiba állhat a háttérben, de ezt az NTSB vizsgálata elég hamar kizárta, mert az Airbus szimulációja kimutatta, hogy a túlzott mértékű oldalkormány-használat okozta a nagy mértékű bedőlést.
A pilóta nem megfelelő reakcióját támasztotta alá az American Airlines saját kutatása, amely kimutatta, hogy a balesetet megelőző 13 hónap során neki voltak a legnagyobb kormánykitérései. Mindez annak ellenére, hogy a vizsgált halmazban jóval erősebb oldalszélben végrehajtott, más repülések adatai is szerepeltek.
Az A321-es átvizsgálása során kiderült, hogy a bal szárny a középrésztől kifelé felhajlott, így a szárnyvég 15 centiméterrel feljebb volt, mint a jobb oldalon. A légitársaság a sérülés mértéke miatt végül a repülőgép bontása mellett döntött.