Hat amerikai légitársaság összesen 18 repülőgépét használja az amerikai légierő az afganisztáni kimenekítési művelet során. A program 70 éves története során ez a harmadik alkalom, hogy az Egyesült Államok légiereje aktiválja a Polgári Tartalékos Légi Flottát.
A Pentagon közleménye alapján Lloyd J. Austin az Amerikai Egyesült Államok védelmi minisztere elrendelte a Polgári Tartalékos Légi Flotta (Civil Reserve Air Fleet – CRAF) 1-es szintű bevonását az afganisztáni műveletekbe.
Eszerint a mostani fázisban 18 civil, kereskedelmi repülőgép segít az amerikai légierőnek a kimenekített személyek szállításában.
A United Airlines 4, az American Airlines, az Atlas Air, a Delta Air Lines és az Omni Air 3-3, a Hawaiian Airlines pedig 2 repülőgépét bocsátja a védelmi minisztérium rendelkezésére.
A Pentagon várakozásai szerint a lépés – azaz a katonai feladat miatt a menetrendi forgalomból kivont repülőgépek – nem lesz jelentős hatással a műveletben résztvevő légitársaságok járatainak üzemelésére.
A közlemény hangsúlyozza, hogy a polgári repülőgépekkel nem repülnek az afganisztáni Kabulban lévő Hamid Karzai Nemzetközi Repülőtérre, ahol kaotikus a biztonsági helyzet.
A civil utasszállítók feladata az lesz, hogy a katonai repülőgépek által a közeli, biztonságos országokban létrehozott ideiglenes bázisokról szállítsák el a kimenekített embereket.
A polgári tartalékos flotta bevonásának köszönhetően jelentősen nő a kimenekítésre rendelkezésre álló férőhelyek száma, valamint további előny, hogy a légierő csak a Kabulba és az onnan induló repülési műveletekre összpontosíthatja az erőforrásait.
Az akcióban résztvevő repülőgépek megtartják a polgári státuszukat, azaz továbbra is a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szabályai szerint üzemelnek, azonban a vezénylésüket a hadsereg légi szállítási parancsnoksága (Air Mobility Command – AMC) végzi.
A Pentagon a CRAF-program mintegy 70 éves története során most aktiválja harmadik alkalommal a polgári légi szállítási kapacitást. Először az 1990 augusztusától 1991 májusáig a Sivatagi vihar elnevezésű hadművelet során, majd második alkalommal 2002 februárjától 2003 júniusáig Irakban vette igénybe az amerikai légierő ezt a lehetőséget.
A jelek szerint hasonló stratégiát követ Magyarország is, több orgánum is arról számolt be hétfőn, hogy az Afganisztánból a Magyar Honvédség által kimentett embereket egy, az afgán határ közelében lévő, üzbegisztáni repülőtérről a Wizz Air egyik repülőgépe szállította hazánkba vasárnap éjjel, míg a két honvédségi Airbus A319-es szállítógép a térségben maradt.