A Qatar Airways vezérigazgatója szerint a diszkont hosszútávú járatok nem maradnak velünk sokáig, ugyanis életképtelenek. Akbar Al Baker szerint erre bizonyíték az ezzel foglalkozó légitársaságok anyagi helyzete is.

A Business Traveller hasábjain olvasható nyilatkozat szerint Akbar Al Baker azt mondta az üzleti modellről, hogy nem működik, nem fog sikerülni. Ezzel szemben öböl-menti kollégája, Tim Clark erősödő viharként nyilatkozott a long haul low cost modellről.

Al Baker állítását azzal támasztotta alá, hogy az Air Asia küszködik, a Norwegian Air Shuttle is éppen csak fent tudja magát tartani a víz felszínén, a Lufthansa-csoport pedig bepróbálkozott vele az Eurowings szárnyai alatt, de visszavonulót kellett fújnia, már ami a dubaji járatokat illeti.

Azzal is igyekezett érvelni, hogy most az alacsony olajárak miatt működőképes a modell, de amint elkezdenek feljebb kúszni a keroinzárak életképtelenné válik az üzemelési forma. Ehhez pedig elég az, hogy az amerikai jegybank szerepét betöltő FED kamatot emeljen, vagy legyen egy súlyos konfliktus a világban.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu


Kifejtette: 30 dolláros hordónkénti olajár mellett lehet nyereséges a vállalkozás, de amint 50 dollár fölé kúszik az ár (most 48 dollár – a szerk), akkor „garantálom, hogy nem lesz megvalósítható”, az üzemelési költségek ugyanis annyira megemelkednek, hogy gazdaságosan nem lesz fenntartható a légitársaság.

Azzal kapcsolatban, hogy az új gépek jóval hatékonyabban üzemeltethetők Al Baker szintén nem értett egyet. Bár maga a gép alacsony fogyasztású, de minél újabb és modernebb a gép annál drágább finanszírozni (magasabb lízingdíjak, vagy banki kamatok).

A Norwegian Air Shuttle már meghirdette legújabb hosszútávú járatait, amelyeket a Boeing új 737-esével, a MAX-ok 8-as verziójával repül majd. A légitársaság Edinburgh, Belfast, Cork, Shannon és Dublin repülőtereiről New York, Boston és New England környékén található másodlagos repülőterekre hetente összesen 38 járatot közlekedtet hamarosan.

A Norwegian lépését látva a nagy európai hálózatosok is bejelentették már long haul low cost modellben működő leányvállalatok indítását, az Air France-KLM, a Lufthansa-csoport és az International Airlines Group is úgy érezte, hogy lépnie kell.

Grafika: Boeing Company | © AIRportal.hu

Grafika: Boeing Company


A Norwegian mellett az európai piacot az Air Asia X is célkeresztbe vette: bejelentették, hogy 2012 után visszatérnek a kontinensre londoni járatok indításával. Korábban azért vonult vissza a maláj társaság az öreg kontinensről, mert Airbus A330-asaik nem voltak elég takarékosak, nem volt nyereséges a járatok üzemeltetése. Most azonban több városban is szeretnének megjelenni, iparági pletykák szerint a Budapest Airporttal is folytak tárgyalások.

Az Air Asia X mellett a Singapore Airlines fapados hosszútávra szakosodott cége, a Scoot is bejelentkezett Európába, Athénba közlekednek majd.

Nem egészen úgy van az

Utánanéztünk az érintett társaságok üzleti jelentéseiben, hogy valóban igaz-e, amit Al Baker mond és tényleg éppen megélnek, vagy veszteségesek. A Norwegian Air Shuttle még nem publikálta 2016-os jelentését, a 2015-ös üzleti évet 2,5 milliárd dollár árbevétel mellett 28 millió dollár nyereséggel zárta úgy, hogy előző évben még 175 millió dollár körüli veszteség keletkezett. Az Air Asia X az április-december közti időszakot 900 millió dollár bevétellel és 51 millió dollár adózott eredménnyel zárta. Egy évvel korábban az Air Asia X is veszteséges volt. A Singapore Airlines nem közölt részletes adatokat a Scootra vonatkozóan, a rendelkezésre álló egységköltségek és egységbevételek alakulásából azonban kiolvasható, hogy vélhetően nyereséges a cég.