A Tarom román légitársaság vezetése továbbra sem mondott le a hosszútávú járatok újraindításáról, az USA irányába wet-lease alapon bérelt gépekkel, Kínába pedig a Xiamen Airlines együttműködésével nyitna járatokat.

A vállalat 2019-ben ünnepli megalapításának 65. évfordulóját, ez alkalomból szeptember 18-án ünnepséget rendeztek Bukarestben, amelyen jelen voltak a felső vezetők is.

A Tarom Airbus A310-esei kivonásával hagyott fel a hosszútávú járatokkal. (Fotó: AIRportal.hu)

Madalina Mezei vezérigazgató ünnepi beszédében elmondta, 2020 nyarán szeretnének visszatérni a hosszútávú járatok piacára, első körben a legnépszerűbb és gazdaságilag is legfontosabb amerikai nagyvárosok iránt érdeklődnek.

A Tarom kezdetben New York–JFK és Chicago–O’Hare nemzetközi repülőtereket szeretné összekötni a román fővárossal, ahol bázisa is található.

A cég szeptember utolsó hetében benyújtotta kérelmét a járatok elindításához a tengerentúlon szükséges le- és felszállási résidőkért.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A román légitársaság már tavaly is lebegtette, hogy 2019. nyarától visszatérne a hosszútávú járatok piacára, ez azonban elmaradt, emiatt a mostani nyilatkozatok is adhatnak okot némi kétkedésre.

A legfrissebb közlés szerint az amerikai útvonalak kiszolgálásához szükséges nagy hatótávolságú gépek beszerzésére több lehetséges megoldást is számításba vesz a menedzsment – az Aeronews.ro beszámolója szerint.

Wet-lease és codeshare alapú indulás

Az USA irányába a légitársaság járatai wet-lease alapon bérelt gépekkel indulnának, ez azt jelenti, hogy egy másik légitársaság repülőgépét személyzettel, karbantartással és biztosítással együtt bérelné a légitársaság.

Ennek nagy előnye, hogy a pillanatnyi igényekhez igazítható, bármikor növelhető vagy éppen csökkenthető egy adott útvonal kapacitása, és csak a tényleges repülések költségeit kell fedezni, a járatok pedig a szükséges engedélyek és résidők birtokában pillanatok alatt elindíthatók. Hátránya viszont, hogy a költségei jóval magasabbak lehetnek.

Az USA mellett a Tarom keleti irányban is lát igényt hosszútávú járatok megnyitására, elsősorban Kínába, ahol a Skyteam légiszövetség adta lehetőségeket kihasználva a Xiamen Airlinesszal működne együtt.

Ez azt jelentené, hogy a 2020 nyári időszaktól a román piac iránt már régóta aktívan érdeklődő kínai fél code share megállapodás révén üzemeltetne járatokat Bukarestbe Boeing 787 Dreamlinereivel.

Mégsem vesz a leértékelt 787-esekből a Tarom?

A Taromot már tavaly októberben hírbe hozták azzal, hogy leértékelt Boeing 787-esek iránt érdeklődik.

Az új stratégia központjában a Boeing 787 Dreamliner állhat (Forrás: Boeing)

Mint arról beszámoltunk, a nyomott ár oka, hogy a két a légitársaság látókörébe került példány a legelsők közül, a “rettenetes tízek” (Terrible Teens) névvel illetett sorozatból való, amelyek az eredeti specifikációknál 8-20%-kal nehezebbek lettek, így hatótávolságuk valamivel kisebb.

A Boeing minden alkalmat igyekszik megragadni, hogy megszabaduljon ezektől, a VIP és magán üzemeltetőknek ajánlás mellett olyan alacsonyabb költségvetéssel rendelkező cégeknek is próbálják eladni.