Szándéknyilatkozatot írt alá Rász el-Háima (RAK) repülőtere a fejlett légi mobilitási (Advanced Air Mobility – AAM) infrastruktúra tervezésére, építésére és üzemeltetésére szakosodott VPorts céggel, egy eVTOL légijárműveket kiszolgáló úgynevezett vertiport létrehozásáról.
A múlt héten megrendezett Arab Légiközlekedési Csúcson bejelentett projekt elsődleges célja, hogy felgyorsítsa a fejlett légi mobilitás meghonosítását Rász el-Háimában és az egész Egyesült Arab Emírségekben.
A RAK vertiportot egy tízezer négyzetméteres területen hozzák létre, amely az elektromos meghajtású, függőleges fel- és leszállásra képes (eVTOL) légijárművek bármely gyártótól származó, bármely típusának kiszolgálására alkalmas lesz.
A VPorts stratégiájában a regionális áruszállításra, a turizmusra, valamint a betegek, a transzplantációra szánt szervek és az orvosi berendezések hatékony szállítására helyezi az elsődleges fókuszt.
A következő évtized elejére a VPorts azt tervezi, hogy vertiport-hálózatát az Egyesült Arab Emírségek minden nagyobb ipari területére kiterjeszti, fenntartható szállítási megoldást nyújtva az eVTOL repülőgépek segítségével.
A kezdeményezést az emírség Polgári Légiközlekedési Minisztériuma is támogatja, valamint összhangban van RAK energiahatékonysági és megújulóenergia-stratégiájával.
A megállapodás aláírásával a dubaji nemzetközi repülőtértől légvonalban mintegy 70 kilométerre lévő RAK-repülőtér célja, hogy ezzel támogassa az Emírség gazdasági és turisztikai növekedését – mondta el Ralf Schustereder, a Rász el-Háima légikikötő vezérigazgatója.
A VPorts egy tavaly decemberben bejelentett megállapodás szerint Dubaj déli részén hoz létre egy korszerű integrátori központot 37 ezer négyzetméteres területen, dedikált repülési tesztelési légtérrel, ahol 2024-től az Egyesült Arab Emírségek Általános Polgári Repülési Hatóságának (GCAA) támogatásával kezdődhetnek meg az első repülési tesztek az eVTOL légijárművek tanúsításának elősegítése érdekében.
A célok között szerepel az ilyen légijárművek légiforgalmi integrációjának kidolgozása, valamint a vertiportok és a léginavigációs szolgáltatók (ANSP) közötti kommunikációs protokollok létrehozása is.