Tizenhárom regionális repülőgép hosszútávú lízingelésére vár ajánlatokat a veszteségeivel küzdő román állami légitársaság, a Tarom.
A cég kétosztályos konfigurációban hetven és százhúsz közötti utast befogadni képes, minimum 1.400 mérföldes (nagyjából 2600 kilométeres) hatótávolságú, maximum hatvankét tonna felszállótömegű típussal szeretné bővíteni flottáját.
Valószínűsíthető tehát, hogy ez még nem korábban beharangozott, a kiöregedő ATR 42-esek és 72-esek leváltását célzó tender, ezek a gépek ugyanis jóval kisebb kategóriát képviselnek.
A követelményekből azonban kiolvasható, hogy sem újabb Boeing 737-es, sem pedig Airbus A320 családba tartozó gépeket nem szeretne a Tarom, ezek közül ugyanis még legkisebb változatok, a 737-600 valamint az A318 sem felel meg a kiírásnak, felszállótömegük túl nagy, bár a befogadóképességük megfelelne.
A román légitársaság követelményeinek megfelelő típust a kanadai Bombardier valamint a brazil Embraer palettáján lehet találni, előbbinél a C Series család kisebbik tagja, a CS100-as, míg utóbbitól a teljes E-Jet és E-Jet E2 család megfelelő – írja az ATW Online.
Jó esetben nullszaldós működés, hosszútávú álmokkal
Mint arról beszámoltunk, az állami tulajdonban működő Tarom súlyos pénzügyi gondokkal küzd, kilenc év alatt 1,6 milliárd lejnyi (108 milliárd forintnyi) veszteséget hozott össze, az idei évre készített optimista pénzügyi terv is csak nullszaldós.
Ennek ellenére nemhogy nyirbálják a járathálózatot, de a tervek szerint jövőre újraindítják a 2016-ban az utolsó Airbus A310-es kivonásával megszűnt hosszúttávú járatokat.
Ennek érdekében tavaly augusztusban nyilvános ajánlattételi tendert írtak ki három szélestörzsű repülőgép lízingelésére, de további előrelépés azóta sem történt.
Keskenytörzsű flottájának bővítésével kapcsolatban sem tétlen ugyanakkor a cég, a mostani kiírás mellett már korábban érdeklődését fejezte ki a Boeing új generációs keskenytörzsűje, a 737 MAX iránt.
Emellett múlt hónapban került román lajstromba és állt forgalomba a Taromnál két lízingelt, korábban a Malaysia Airlines-nál repült Boeing 737-800-as.
Az emelkedő olajárak mellett viszont nem egyáltalán nem biztos, hogy működő stratégia a flottabővítéssel és hosszú távú álmokkal tarkított előremenekülés.
A Tarom csődje egyesek szerint már most a levegőben lóg, a Wizz Air vállalatigazgatója, Owain Jones már tavaly bejelentette, az állami cég összeomlása esetén a román piac egy részét már most lefedő diszkont kész átvenni annak helyét.