A versenytársakhoz képest kimondottan rossz évet zárt a Bombardier, mivel a sugárhajtású regionális gépek terén az Embraer, a turbólégcsavarosoknál pedig az ATR előzte be géprendelésben és átadásban a kanadaiakat. A cég reménysugara a hamarosan forgalomba álló CSeries lehet, de nehézségből ott sincs hiány.
Az Airways News összesítése szerint a brazil Embraer 185 gépre szerzett rendelést és 101-et adott át az elmúlt évben, a teljes rendelésállomány pedig 513 darabos, ennek jelentős részét a most futó E195-ösök teszik ki, de a következő generációs E175-E2-re is száz rendelés érkezett már.
Ha az E2 családra vonatkozó adatokat leszámítjuk, akkor az Embraer 128 megrendelést szerzett 2015-ben, 101 gépet adtak át, a rendelésállomány pedig 246 darabos.
A Bombardier sugárhajtású regionális gépeire, a CRJ-kre ezzel szemben tavaly mindössze 25 rendelés futott be, 44-et adtak át légitársaságoknak üzemeltetésre és további 79-re van rendelés. Az Embraer E2-eseivel versenyben lévő Cseries típusokból a kanadaiak tíz darabot adtak el, valamint húszra írtak alá opciós szerződést, a teljes rendelésállomány 243 darabot számlál, ami mindössze hárommal kevesebb, mint az E2-é, a többi mutató jelentősen alacsonyabb.
A turbólégcsavaros gépek piacán a Bombardier nagy ellenfele a félig az Airbus tulajdonában lévő ATR. A Q400-asokból a kanadaiak 26-ot adtak el tavaly, légitársasághoz 29 került, és további 41-re van megrendelés.
Az ATR – ha csak a nagyobb, a Q400-as kapacitásaival egyenrangú 72-600-as eladásai nézzük – szintén túlszárnyalta tavaly a kanadaiakat: 65 rendelést gyűjtöttek be Toulouse-ban, 81 gépet adtak át, a rendelésállomány pedig hatszor nagyobb, mint a Q400-asé, összesen 216 darabos.
A Bombardier reménysége a CSeries marad, amelyből a napokban rendelt az Air Canada egy nagyobb kontingenst. Rossz hír viszont, hogy a Republic Airways csődvédelmet kért, és a hírek szerint visszamondhatják a 300-as verzióra fennálló 40+40 darabos rendelésüket.
Az értékesítésen nagyon bele kell húznia a szakembereknek, ha ki akarnak törni a jelenlegi pozíciójukból. Ellenkező esetben a regionális gépek piaca a nagy utasszállítókéhoz hasonlóan kétszereplős lehet. A Bombardier saját becslése szerint 2016-ban 25 százalékkal csökken majd a leszállítások száma.