A március 31-én zárult üzleti évében 1,43 milliárd eurós nyereséget ért el és rekordszámú, 168,6 millió utast szállított az ír fapados, mindez a forgalom erőteljes visszatérésének, a légitársaság alacsony költségalapjának, valamint előnyös üzemanyag-fedezeti ügyleteinek köszönhető.
A március végén zárult 12 hónapos időszakban rekordszámú, 168,6 millió utas vette igénybe a Ryanair járatait, miközben járatok átlagos üléskihasználtsága az előző évhez képest 11 százalékponttal 93 százalékra nőtt – olvasható a cég közleményében.
Az utasszám az előző évit 74, a pandémia előtti utolsó évét pedig 13 százalékkal haladta meg, a legnagyobb piaci növekedést Olaszországban, Lengyelországban és Írországban sikerült elérnie a Ryanairnek.
Eközben a repülőjegyárak átlagosan 10 százalékkal voltak magasabbak a járvány előttinél, erős teljesítményt mutatott a hozzáadott szolgáltatások értékesítése is, amelyből átlagosan 23 eurót sikerült beszerezni egy-egy utastól, ez összesen 3,84 milliárd eurót tett ki tavaly – olvasható a jelentésben.
A vállalat teljes éves bevétele elérte a 10,78 milliárd eurót, a nettó nyereség pedig a rekordközeli 1,43 milliárd eurót, a tavalyi 355 milliós veszteséget követően.
A profitot annak ellenére sikerült elérni, hogy a működési költségek 75 százalékkal 9,2 milliárd euróra emelkedtek a magasabb üzemanyagárak miatt, miközben utóbbi nélkül az egységköltség 31 euróra csökkent, amely jelentősen alacsonyabb az összes uniós versenytársánál.
Az üzemanyagköltségek emelkedését a felhasznált mennyiség 80 százalékára vonatkozó, kedvező fedezeti ügyletek eredményeként sikerült ellensúlyozni, ezzel 1,4 milliárd eurót takarított meg a vállalat az év során, emellett az új generációs repülőgépek növekvő számának (már 98 darab Boeing 737-8200 repül az 537 gép között) köszönhetően az üzemanyag-fogyasztást is sikerült leszorítani.
A jelenlegi üzleti évre a Ryanair üzemanyag-igényének 85 százalékát biztosította fedezeti ügyletekkel, de a magasabb árak miatt idén így is 1 milliárd euróval nagyobb költségre számít e téren.
Amint arról korábban beszámoltunk, nemrég a légitársaság összesen 300 darab (150 fix +150 opció) Boeing 737 MAX 10 típusú repülőgép megrendeléséről állapodott meg az amerikai gyártóval, amely 2034-ig biztosítja a flotta modernizálását, valamint a forgalom növelésével párhuzamos bővítését.
A Ryanair ugyanakkor azzal számol, hogy az idei nyári csúcsidőszakban a Boeing szállítási késései miatt akár tíz 737-8200-as repülőgép is hiányozni fog a flottából az eredetileg tervezetthez képest, és hosszabb távon is arra számít, hogy az új gépek lassabb átadási üteme még akár négy évig szűk keresztmetszetet jelenthet a kapacitásainak bővítésénél.
Az idei üzleti évben a Ryanair ugyanakkor azt tervezi, hogy további 10 százalékkal 185 millióra növeli utasai számát, és az emelkedő üzemanyagköltség ellenére a profit további növekedésére számít.
A légitársaság közleménye szerint Michael O’Leary vezérigazgató kiemelte, hogy az EU hagyományos légitársaságairól Ryanairre váltó utasok akár 50 százalékkal is csökkenthetik az utazásaik károsanyag-kibocsátását az új generációs repülőgépeiknek köszönhetően.