A világjárvány kezdete óta a legmagasabb járatszámot regisztrálta az Eurocontrol június 30-án, az európai légiforgalom szervezéséért felelős szervezet vezetője szerint a nyári csúcsidőszakban több ország, köztük Magyarország légterében is fennakadások, késések lehetnek a légiforgalmi irányítás túlterheltsége miatt.

Az Eurocontrol lapunkhoz eljuttatott közlése szerint 2023. június 30-án, pénteken 34 042 járat közlekedett Európa légterében.

Ez a legmagasabb napi járatszám a világjárvány kezdete óta, és csak 8,5 százalékkal marad el az eddigi legforgalmasabb nap, 2019. június 28. rekordjától.

Az európai légiközlekedési hálózatban a járatok száma a 2019-es szint 92 százalékát érte el júniusban, amely csaknem megfelel a szervezet által előre jelzett alap forgatókönyvnek.

A június 26. és július 2. közötti héten a hálózat naponta átlagosan 32 998 járatot kezelt, amely a tavalyi évhez képest 8 százalékos növekedés, míg a 2019-es szint 93 százalékát érte el.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A tíz legnagyobb európai légijármű-üzemeltető közül mindössze három teljesített több járatot 2019 azonos időszakához képest: a Wizz Air 36, a Ryanair 25, a Turkish Airlines 13 százalékkal növelte átlagos napi járatszámát.

Fotó: AIRportal.hu

Az érkező járatok 67,5 százaléka, míg az indulók 59,5 százaléka közlekedett pontosan, mindkét szám 3 százalékponttal rosszabb a 2019-es szinthez képest, de az egyes nyugat-európai légterekben korlátozásokkal járó Air Defender légi hadgyakorlat lezárulásával javulás várható.

Raúl Medina, az Eurocontrol főigazgatója egy múlt heti szakmai konferencián a Times beszámolója szerint elmondta, hogy kihívásokkal teli nyárra számít, mert számos kulcsfontosságú légtérben várhatóan túlterhelt lesz a légiforgalmi irányítás.

Ez késésekhez vezethet, mert a repülőgépek kénytelenek hosszabb útvonalakon repülni annak érdekében, hogy elkerüljék azokat a légtereket, ahol szűkös a kapacitás.

A vezető szerint nagyfokú túlterhelés várható a franciaországi Reims és Marseille városaiban működő légiforgalmi irányító központokhoz tartozó légterekben, valamint Athén és Magyarország (Budapest FIR) légterében is, amely a csúcsidőszak legtöbb napján késéseket eredményezhet.

A szervezet arra is figyelmeztet, hogy a nyári csúcsforgalom által érintett napokon, különösen péntekenként és a hétvégéken a London, Barcelona, Brüsszel, Budapest, Nicosia, Varsó és Zágráb irányítóközpontjaihoz tartozó légterek esetében várható túlterheltség.

A vezető szerint bár a várható forgalom elmarad a 2019-es szinttől, a légiforgalmi irányítók száma csökkent, valamint az ukrajnai háború és a katonai igények miatt kevesebb a rendelkezésre álló légtér.