2018 várhatóan az elmúlt évtized legrosszabb éve lesz Európában a késések és járattörlések tekintetében. A múlt évhez képest több, mint másfélszer annyi késést – közel 14,5 millió percet – okoztak a tagországok légiforgalmi irányítóinak sztrájkjai, és az európai légtér kapacitáskorlátai.
Az Airlines for Europe (A4E) szervezet ezért sürgeti az Európai Unió és a nemzeti kormányok illetékeseit, hogy tegyenek gyors és hatékony lépéseket az európai légiforgalmi irányítás rendszerének megreformálására.
Az adatok alapján az idei nyár rekordnagyságú késéseket hozott a légiforgalmi irányításban tapasztalható munkaerőhiány, és a légterek kapacitáskorlátai miatt, amely komoly károkat okozott a légitársaságoknak, utasaiknak, és nem utolsó sorban Európa gazdaságának.
Csak az A4E taglégitársaságainak több, mint 5000 járatát kellett törölni, amely közel 800 ezer utast érintett. A légiforgalmi irányítás további problémái ezen felül utasok milliói számára okoztak különböző mértékű késéseket.
A PwC tanulmánya alapján a 2010-2017 között lezajlott sztrájkok közel 13,5 milliárd Euro gazdasági kárt okoztak. Az Európai Bizottság jelentése alapján 2005 óta 357 munkabeszüntetést tartottak a légiforgalmi irányítók Európa-szerte, ezen belül is Franciaországban a legtöbbet, ahol 254 sztrájk zajlott le.
„Európa közlekedési miniszterei december 3-án tartják ülésüket, ami jó alkalom arra, hogy hatékony döntéseket hozzanak az állampolgáraik javára és feloldják a napjainkban meglévő politikai érdekellentéteket. Az Európai Uniónak most kell cselekednie, hogy elkerülje a hosszú távú veszteségeket, amelyek az európai gazdaságot, és a légitársaságok hírnevét is sújtanák.” – mondta Thomas Reynaert, az A4E vezérigazgatója.
A szervezet szerint a légtér hatékonyabbá tételét segítené a „seamless European sky”, amely a nemzeti légtereket, egyetlen, a kontinensen átívelő egységgé olvasztaná össze.
A tagállamok megtarthatnák saját légterük függetlenségét, miközben együttműködnek a határaikon túli szervezetekkel.
Ezzel egy zökkenőmentes, még hatékonyabb üzemelést biztosíthatnának a légitársaságoknak, közvetve pedig az utasoknak.