Azonnali repülési tilalmat rendelt el a svájci légügyi hatóság a Ju-Air Junkers Ju-52-es repülőgépeire – értesült az Aviation Safety Network. A légitársaság augusztusban lezuhant repülőgépének átvizsgálása során a szárny olyan szerkezeti problémáit fedezték fel, amelyeket egy rutin karbantartás során nem lehet észrevenni.

A Ju-Air HB-HOS lajstromjelű repülőgépe (Forrás: Wikimedia Commons)

Amint arról beszámoltunk, a HB-HOT lajstromjelű 79 éves, oldtimer Ju-52-es repülőgép az Alpokban szenvedett balesetet idén augusztusban, eddig ismeretlen okokból.

A 20 emberéletet követelő katasztrófát követően a hatóságok felfüggesztették a légitársaság működését, majd közel két héttel a baleset után visszavonták az intézkedést, mivel akkor nem találtak olyan technikai problémát, amely indokolta volna a cég megmaradt két Ju-52-esének további repülési tilalmát.

A baleset kivizsgálók a roncsok átvizsgálása során azonban a szárny főtartóinak olyan súlyos korrózióját és repedéseit fedezték fel, amelyek indokolttá tették a Dübendorfban állomásozó két Ju-52-es repüléseinek ismételt felfüggesztését.

Ugyanakkor a svájci repülésbiztonsági szervezet időközi jelentése alapján a most feltárt hibák – a vizsgálat jelenlegi állása szerint – nem köthetők a szerencsétlenséghez.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A baleset kivizsgálása során a szakemberek a roncsok vizsgálatára és a szemtanúk vallomásainak elemzésére támaszkodhatnak, mert az oldtimer repülőgépen nem volt semmilyen adatrögzítő (“feketedoboz”).

Mivel a légitársaság megmaradt repülőgépei – HB-HOP és HB-HOS – megegyező korúak és közel azonos repült óraszámmal rendelkeznek, mint a lezuhant Ju-52-es, azonnali átvizsgálásuk indokolt. A vizsgálatok elvégzéséig, illetve az esetleges anyagfáradásos hibák kijavításáig a repülőgépek biztosan a földön maradnak.

Az augusztusban szerencsétlenül járt HB-HOT lajstromjelű repülőgépet 1939-ben gyártották, kezdetekben a Swiss Air Force flottájában szolgált. Az oltimer repülőgépek felújítását és üzemeltetését végző Ju-Air légitársaság 1982 óta üzemeltte a repülőgépet, nagyrészt séta- és nosztalgiarepüléseket hajtottak végre a csaknem 80 éves “Tante Ju” becenevű háromhajtóművessel. A repülőgép bázisa a svájci Dübendorf repülőterén volt Zürich közelében, a balesetkor is oda tartott volna.

A balesetben megsemmisült, 79 éves repülőgép egy volt a még meglévő, hét darab repülőképes példány közül a Junkers Ju-52-es “Tante Ju” típusból.