Új technológiákat tesztel egy H130-ason az Airbus Helicopters, nemcsak a meglévő típusokba szánt fejlesztéseket, hanem teljesen új gépekhez szánt berendezéseket is vizsgálnak vele. 

A Flightlab névre keresztelt “repülő laboratórium” a cég várakozásai szerint a forgószárnyas berendezéseken felül akár merevszárnyú gépekbe, vagy a városi légiközlekedésre tervezett, függőlegesen fel- és leszálló elektromos járművekbe (eVTOL) szánt technológiák vizsgálatára is alkalmas.

A demonstrátorral akár avionika is tesztelhető, de elsődleges feladata, hogy a hibrid és elektromos meghajtást, az autonóm repülést, a zajkibocsátás minimalizálását és a repülésbiztonság további javulását lehetővé tévő eszközöket próbáljanak ki rajta.

Brunon Even, az Airbus Helicopters vezérigazgatója a közleményben hangsúlyozta: a dedikált tesztplatform létrehozásával egy lépéssel közelebb került a repülés jövője, és a projekt jól kifejezi, hogy mik a prioritások a cégnél. A teszteket 2020 áprilisában kezdték, első körben városi környezetben mérték meg a helikopter keltette zajokat és tanulmányozták, hogy az emberek miként érzékelik azokat.

Forrás: Airbus Helicopters

Az eredményeket a városi légiközlekedésre vonatkozó szabályozások megalkotásakor használhatják fel, segítségükkel könnyebben szimulálhatók különböző helyzetek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Flightlab decemberben már a rotor ütközésére figyelmeztető rendszer (RSAS) prototípusának tesztjét hajtotta végre, amely a személyzetet még időben figyelmezteti, ha fennáll a veszélye annak, hogy a rotorok valamilyen tárggyal érintkeznek.

Az idei évre is összeállt már a program, először a kis magasságon történő navigációt segítő kamerarendszer és a kapcsolódó szoftver, utána a könnyű helikopterekhez készült élettartam-figyelő tesztje következik, majd egy vészhelyzeti póthajtóműé, ami a turbina leállása esetén rövid ideig elektromosan hajthatja meg a rotorokat, lehetővé téve a biztonságos leszállást.

A Flightlab az egész Airbus csoportot érintő kezdeményezés, a gyártó már ma is számos, széleskörben ismert Flightlab-bel rendelkezik – ilyen például az A340 MSN1, amely a lamináris áramlásra épülő szárny-technológia nagy légitársaságoknál történő bevezetésének előkészületeihez járul hozzá, vagy az A350 Airspace Explorer, amely a pilótafülkében alkalmazott, egymással kommunikáló eszközök repülés közbeni tesztelésére szolgál.