Érdemes lehet néhány napot eltölteni Rigában, átszállásunkat megszakítva vagy akár egy hosszú hétvégére is kiváló úti cél lehet a város.

Lettország fővárosa az ország mérteihez és lakosságához képest meglehetősen nagy, az 1,9 millió állandó lakosból hatszázezren élnek itt, és a honi népesség mellett jelentős számban vannak még oroszok és fehéroroszok, így igazi északkelet-európai kulturális központ.

Két igazán jelentős múzeummal rendelkezik: a Lett Nemzeti Művészeti Múzeum épülete mellett a rigai történelmet és hajózást bemutató intézet is itt található, utóbbit 1773-ig visszavezethető múltjával a kontinens egyik legrégibb múzeumaként tartják számon.

Különlegessége, hogy a Rigai Dómhoz tartozó épületben, de a templomtól szeparáltan kapott helyet, a múzeum büszkesége pedig a 18. században épült, látványos Oszlopcsarnok.

Szintén múzeum található az óváros egyik, megszokott építészeti stílustól leginkább elütő épületben, a Fekete fejűek házában, amely eredeti funkcióját tekintve a nőtlen kereskedők céhének székhelyeként, előtte pedig lovagrendi központként funkcionált.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Kilátás a Szent Péter Templom tornáyból (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A jelentősebbek mellett ugyanakkor a város rendelkezik több kisebb, tematikus tárlattal is, ezek a szinte nemzeti jelentőségű Laima édességgyár mellett a kötött pályás közlekedésről, vagy a szovjet titkosszolgálat, a KGB helyi egységének működéséről szólnak. Marketingtevékenységük azonban szinte nulla, így szemfülesnek kell lenni, ha egyiket-másikat meg akarjuk találni.

Lényegesen könnyebb a helyzet a templomokkal, bár a város méretéhez képest ezekből is kifejezetten sok van Rigában, érdemes lehet hosszabb-rövidebb időt szánni akár kétnapos városnézés alatt is néhányuk megtekintésére.

A belvárosi Dóm és a lifttel felszerelt toronnyal rendelkező Szent Péter-templom mellett kihagyhatatlan a fő utcán némileg kijjebb található Krisztus születése katedrális is, amely Lettország legnagyobb ortodox vallási központja.

A repülés szerelmesei sem maradnak látnivalók nélkül

A klasszikus látnivalók mellett a repülés, azon belül is különösen a katonai gépek kedvelői számára tartogathat érdekességeket a rigai repülőgépmúzeum, amelyet alig pár száz méterre a reptéri termináltól alakítottak ki.

Gyűjteményében számos vadászgép és kisebb típus mellett található több földi kiszolgáló eszköz, egy Antonov An-26-os és egy 2009-ben az Aeroflottól átvett, a légitársaság jelenleg is használatos festését viselő Tupoljev Tu-134-es is.

Az egykori Zeppelin léghajó-hangár most piacként funkcionál (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A legmonumentálisabb darab azonban a szovjet időkből fennmaradt Tu-22M1 startégiai bombázó, amely sajnos a kedvezőtlen tárolási környezet miatt viseletes állapotban van – hasonlóan a legtöbb vadászgéphez.

A múzeum mellett szívderítőbb látványt nyújthat az egykori Zeppelin léghajók hangáraiból kialakított központi piac, amely a város déli részén található. A négy egymás melletti hangár egyesítésével létrejött óriási csarnokban a helyi termelők mellett éttermek, látványpékség, és szuvenírárusok is vannak.

Gyalogosan is könnyen bejárható

Riga Budapestnél jóval kisebb város, a legtöbb látványosság, nevezetesség pedig a belvárosban és az óvárosban van, így gyalog is kényelmesen bejárható.

Riga egyik jelképe, a hátát domborító macskát formázó szobor (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A köztük beiktatott sétával emellett felfedezhetők az óváros szűk utcái a tradicionális épületek között, közben pedig remek alkalom nyílhat a helyi gasztronómia megismerésére egy-egy kiválasztott étteremben, vagy néhány fotó készítésére a számtalan utcai szoborról és installációról.

Átgondolt haladással akár kényelmes tempóban sétálva is mindössze két nap alatt végigjárható minden fontosabb nevezetesség.

Emiatt lehet ideális akár egy hosszú hétvégére tervezett utazáshoz, akár egy, az Air Baltic hálózatát használó átszállásos utazásnál egy-két napos stopoverhez.

Amennyiben nem a gyaloglás, hanem mégis a tömegközlekedés mellett döntünk, érdemes átgondolni, hogy milyen gyakorisággal és hányszor fogjuk használni a villamos- és buszhálózatot, mivel az egyszeri utazásra jogosító jegyek mellett 1, 2, 3 és 5 napos bérletek is kiválthatók.

Metró nincs, a kötött pályás közlekedés kimerül a villamos- és trolibuszvonalakban, legtöbbször és legegyszerűbben azonban busszal juthatunk el egyik helyről a másikra. Ezek egyetlen hátránya, hogy menetrendjük elég gyér, ritkán közlekednek.

A reptér és a belváros között utazni Budapesthez hasonlóan külön buszjárattal, a 22-es, illetve drágább jegy vásárlásával a gyorsabb 322-es számúval van lehetőség. Ezek végighaladnak szinte az egész városon, így bárhonnan és bárhová praktikus a használata.

Budapestről Rigába hetente háromszor, keddi, csütörtöki és szombati napokon repül az Air Baltic az Airbus A220-as, valamint őszig szombatonként a Boeing 737-es gépeivel.

Az AIRportal szerkesztője az Air Baltic meghívására utazott Rigába, a cikk tartalmára a légitársaság nem volt ráhatással.