Modernizálást követően, akár új néven, Oroszországban ismét gyártásba kerülhet az ukrán Antonov tervezőiroda legnagyobb szériagyártású típusa, az An-124 Ruslan.

Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu

A nagy teherbírású, nagy kiterjedésű, vagy különleges méretű szállítmányok fuvarozására alkalmas típus szériagyártásának újraindítása a típust legnagyobb számban üzemeltető és egykoron részben gyártó Oroszországban merült fel, ahol modernizálnák is a típust.

Az oroszok nem tekintik ukrán szellemi terméknek a típust. Az oroszok azért vitatják a típus jogainak ukrán mivoltát, mert bár a gyártó a Szovjetunió felbomlása után Ukrajna területén működött tovább, azt a Szovjetunióban megalapított Antonov fejlesztette és tervezte.

Lényeges emellett, hogy az eddig legyártott Ruszlánok kétharmada Oroszországban, az uljanovszki gyárban készült, így rendelkezésre áll a gyártáshoz szükséges technológia.

Jelenleg az UAC alá tartozó Iljusin biztosítja a karbantartási háttér döntő részét az orosz tulajdonú gépekhez.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Yury Sytnik, a repülőgép-ipari fejlesztésekért felelős elnöki megbízott elmondta, a modernizálás során a repülésirányító rendszerek mellett a sárkányszerkezetet is módosítják, és a hajtóműveket is lecserélik, így gyakorlatilag egy teljesen új típust hoznának létre.

Egyes hírek szerint a modernizálási projekt megegyezik a korábban PAK-TA néven emlegetett, 80-120 tonnás áruszállító típus fejlesztésével, aminek polgári típusjele Il-106 lehet.

Korábban a Volga-Dnepr, a legnagyobb orosz polgári Ruslan-üzemeltető egy egészen furturisztikus koncepcióval állt elő, a 2040-es évekre jórészt kiöregedő Ruslanok pórlására. A cég kutatásai szerint a piacnak olyan repülőgépre lenne szüksége, mely minimum 150-170 tonnás hasznos teherrel akár a jelenlegi hatótáv több mint duplájára repül, azaz 10.000 kilométeres utak megtételére is képes közbenső leszállás nélkül. Az új generációs óriás áruszállító tervezést azonban már most meg kell kezdeni annak érdekében, hogy az a 2060-as évekre kereskedelmi forgalomba állhasson.

Fotó: AIRportal.hu