A repülőtéri informatikai rendszereket szállító SITA becslései szerint idén ismét növekedni fog a légitársaságok információtechnológiára, utasélmény fokozására irányuló fejlesztések büdzséje és meghaladja a 30 milliárd dollárt.

A társaság a Budapesten tartott konferenciával egyidejűleg hozta nyilvánosságra 2018-as légiközlekedési elemzését. Ebben az áll, hogy az elmúlt két évben nem változott az IT költségvetés, átlagosan a bevételek 3,1 százalékát költötték erre a célra 21,23 milliárd dollár összértékben.

A kiberbiztonság azonban egyre fontosabb a légitársaságoknak, ezért idén már jelentősen, 16 százalékkal emelkedik majd az erre fordított pénz mennyisége és a bevételek 3,6 százalékát, összesen 30,6 milliárd dollárt költhetnek el a légitársaságok.

Kutatások szerint a légitársaságok 90 százalékának van mobilalkalmazása, vagy ahhoz köthető fontos fejlesztése, 89 százalékuk a kiberbiztonság területén is fontos kutatásokba, fejlesztésekbe kezdett, 80 százalékuk pedig felhő alapú szolgáltatásokkal kísérletezget.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A jövőbeni fejlesztésekkel kapcsolatban a társaságok 88 százaléka nyilatkozott úgy, hogy 2021-ig a repülőtéri önkiszolgáló rendszereket szeretnék fejleszteni, 71 százalék a biometrikus azonosításba, 63 százalékuk a valós idejű sorban állási idő kalkulálásába fektetne.

Az automatizált repülőtéri infrastruktúrán belül a legnagyobb részt a dokumentumokat bescannelő megoldások viszik el, a cégek 77 százalékának van ezirányú fejlesztése, míg a biometrikus adatokon alapuló önbeléptető rendszerekre mindössze 5 százalék kattant rá, de 2021-ig a megkérdezett légicégek 43 százaléka szeretne valamilyen megoldást kifejleszteni.

 

Az utasfelvétel automatizálása is rendkívül népszerű a légicégek között: míg ma még az utasok fele használ hagyományos beléptetést, addig 2021-re arányuk 27 százalékra csökken, az automata felvétellel „küzdő” utasok aránya pedig a mai 11 százalékról 2021-re 29 százalékra nő, ez lesz a legnépszerűbb utasfelvételi forma.

A fedélzeti utasélménnyel kapcsolatban természetesen a wifi viszi a prímet, a cégek 90 százaléka invesztált már ebbe. A legkevésbé a kiterjesztett valósággal (augmented reality) kapcsolatos fejlesztések ragadták meg a légitársaságokat, mindössze 27 százalékuknak van ez irányú projektje.