Space Jet névre keresztelte át a Mitsubishi az eddig Mitsubishi Regional Jet (MRJ) márkanév alatt kifejlesztett kereskedelmi repülőgépét, amelyet így szinte teljesen új típusként mutattak be a párizsi légi szalonon.
Mint arról beszámoltunk, a japán gyártó alig pár nappal az esemény előtt jelentette be, hogy az új márkanév mellett a fejlesztésnek is teljesen új irányvonalat szab, a program kezdete óta jelentősen megváltozott piaci környezet miatt.
Az eddig is zászlóshajónak tartott, már a tesztelés végső fázisában járó MRJ90-est (új kódnévvel M90) ugyan megtartja, de a 70-es verziót teljesen elkaszálva új, 76-88 üléses változat fejlesztésébe fog a Mitsubishi.
Ennek szárnyai alatt az eddigi változatokhoz hasonlóan a Pratt&Whitney PW1200G típusjelű, az A320neo családról ismert áttételes rendszerű erőforrása dolgozik majd, amelynek kedvező fogyasztása miatt ezen M100 kódnevű verzió hatótávolsága mintegy 3500 kilométer lesz.
Ezzel például Denverből az USA területén fekvő bármely más városba, vagy Párizsból akár Izalndra is közbenső leszállás nélkül teljesíthetők járatok teljes terheléssel.
Emellett a Space Jet az ENSZ polgári repülési szervezete, az ICAO legszigorúbb környezetterhelésre vonatkozó, CAEP 6-os irányelveinek is képes megfelelni.
A Space Jet szárnyai emellett hasonló kialakításúak, mint a szintén új generációs Embraer E2 szériáé, a hátsó kilépőél és a fékszárnyak vonala itt sem egyenes, és nincs a légörvényeket, és ezáltal a fogyasztást csökkenteni hivatott függőleges szárnyvég (winglet) sem.
A várakozások szerint azonban a konkurens típusokra így is 10% feletti értéket lesz képes ráverni a japán regionális gép, az üzemanyag-fogyasztás mellett például az egy útra eső üzemeltetési, például karbantartási költségek terén.
A légitársaságok mellett a várakozások szerint az utasok sem bánják majd meg, ha a Space Jetet választják utazásukhoz, a Mitsubishi gyári konfigurációiban a kategória legszélesebb, 47 centis turista osztályú üléseit kínálja, és javasolja azok soronkénti 2-2-es kiosztását.
Emellett háromosztályos elrendezésben 76, egy osztályos kialakítás esetében pedig 84 ülés elhelyezését javasolja a gyártó, de az ennél többet igénylő, például diszkont légitársaságok részére – kisebb sorközökkel – 88 üléses elrendezést is kínálnak.
A székeket igény szerint a legújabb generációs fedélzeti szórakoztatórendszerrel lehet felszerelni, amelyben a filmek és más programok böngészése mellett akár a gépre szerelt külső kamerák élőképét is nézhetik az utasok.
Kapcsolódó cikk:
Megszűnik a CRJ gyártása, átveszi a Mitsubishi a programot a Bombardier-től