Az Air Serbia tájékoztatása szerint az Alitalia és az airberlin csődje ellenére az Air Serbia helyzete stabil az Etihad csoporton belül.

Az Ex-Yu hírportál idézte a társaság közleményét e szerint az airberlinnel történtek nem befolyásolják az Air Serbia helyzetét, a szerb kormány és az arab légitársaság is elkötelezett a befektetés mellett. A társaság éppen belefogott az üzem konszolidálásába, a költségek csökkentésébe, és a hatékonyság növelésébe – fogalmaztak. Hozzátették ugyanakkor, hogy a piaci környezet nagyon nehéz.

A légitársaság némileg eltérő helyzetben van az Alitaliához és az airberlinhez képest. Ez a nem elhanyagolható tényező, hogy nyereséget termelnek, bár túlzásba azért nem viszik. A tavalyi évben 900 ezer euró adózott profitot értek el szemben, az olasz és német Etihad-érdekeltséggel, amelyek soha nem voltak nyereségesek egy napig sem az Etihados időszak alatt. Megjegyzendő ugyanakkor, hogy az Air Serbia is eltüntette nyeresége 80 százalékát egy év alatt, de ez nagyobb részt a New York-i járat indulása miatt következett be.
egyes sajtóértesülések szerint viszont ehhez a kormány 40 millió eurós támogatására is szükség volt, sőt, a szerb állam átvállalta a jogelőd JAT Airways minden hitelét.

Fotó: Air Serbia

Mindezek vajmi keveset fognak számítani, ha az Etihad úgy dönt, hogy teljes visszavonulót fúj a James Hogan korábbi elnök által elindított folyamatban. Hogan azt tervezte, hogy az Etihad rosszabb helyzetben lévő, ezért olcsóbban felvásárolható, de némi pénzzel gatyába rázható európai légitársaságokat vesz, hogy hozzáférjen az európai piachoz és így vegye fel a versenyt a jóval nagyobb Emirates-cel és Qatar Airways-zel. Gyakorlatilag egy kis légiszövetséget szeretett volna ahelyett, hogy belépett volna egybe.

Ennek a része volt az Alitalia, az airberlin, a Darwin Airlines, a JAT, a Jet Airways és az Air Seychelles részbeni felvásárlása is. Európában az uniós szabályok miatt leginkább csak kisebbségi tulajdont tudtak szerezni, így fordulhatott elő, hogy bár ők adták a pénzt, de az irányítás nem kerülhetett a kezükbe.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezek a befektetések azonban Európában soha nem lettek sikeresek sem anyagilag, sem máshogy. Emiatt is kellett James Hogannak távoznia, és később, az üzleti jelentés során kiderült, érthető a vezér menesztése. Egy év alatt nyereségből egymilliárd dolláros buktát összehozni nem olyan dolog, amely mellett a tulajdonosok elmennek.

Fotó: AIRportal.hu

Először az Alitalia, aztán a Darwin, most az airberlin, az Etihad folyamatosan fújja a visszavonulót, mert állításuk szerint minden egyes befektetést felül kell vizsgálni. Ezek után meglepő lenne, ha az Air Serbia elkerülné a kivonulást. Bár a pénzügyek részben rendben vannak, a stratégia megváltozott. Így aztán kérdés, hogy mit kezd az Etihad nem csak az Air Serbiával, de többi megmaradt részesedésével is.