Légiközlekedési iparági szakértők szerint az indiai államnak teljesen ki kellene szállnia az Air Indiából és engedélyezni kellene külföldi társaságoknak is a vételi ajánlat megtételét.

Az Economic Times gazdasági lap arról írt, a CAPA szakértői központ legutóbbi jelentésében arra hívta fel a figyelmet, hogy az első és legfontosabb lépés a hosszú ideje óta veszteséget termelő társaság rendbe tételének hosszú listáján a mérlegeredmények nullázása.

A légitársaság megmentése érdekében a kormány már számos lépést tett, és több miniszter egyidejűleg foglalkozik a társaság gatyába rázásán. Mindeközben a nemzeti légicég adósságállománya 7,6 milliárd dollárra nőtt.

A CAPA szerint a kormánynak teljesen ki kellene szállnia az Air Indiából, mivel az állami részesedés elijesztheti a többi befektetőt, mert azok a későbbi konfrontációtól tartanak. Emellett a nem kimondottan a fő tevékenységgel foglalkozó üzletágakat le kellene választani a társaságról, és létre kellene hozni az Air India regionális leányvállalatait is.

Fotó: AIRportal.hu

Ezen részeket természetesen repülőgépekkel, és leszállási jogokkal, valamint forgóeszköz hitelekkel együtt kellene értékesíteni, ezzel a hitelállomány is csökkenthető.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az egyéb üzletágak, mint a gépkarbantartás (MRO), a catering, földi kiszolgálás és a Centaur Hotelek értékesítésére is egyenként kell sort keríteni, mert így olyan mennyiségű készpénzhez juthat a társaság, amelyet tőkeemelésre és a régi hitelek kiváltására használhatnak fel. Az egyéb ingatlanok, repüléshez nem köthető vagyonelemeket is külön kell kezelni – javasolta a CAPA.

Az Air India rövid- és hosszútávú járatait azonban a CAPA egyben tartaná, mivel a hosszútávú hálózat nem sokat ér jó ráhordó kapacitás nélkül. Emellett a cég Star Alliance tagságát, illetve egyéb codeshare megállapodásokat sem lehetne különválasztani.

Emellett kiemelt jelentősége van még a külföldi befektetők bevonásának is, de ehhez először ezt engedélyeznie kellene a kormánynak.

Az ügy azért is ilyen fontos a kormánynak, mert Narendra Modi miniszterelnök korábban ígéretet tett a kormány pénzügyi helyzetének javítására, ezért az adómilliárdokat elnyelő légitársaság nem kívánatos vagyontárgy lett.

Az Air India a 2016-os évet 3,1 milliárd dollár árbevétellel zárta, amely szinte megegyezik az egy évvel korábbival, 580 millió dolláros adózott vesztesége viszont negyedével alacsonyabb a 2015-öshöz képest.