Új eljárást vezet be a Wizz Air brit leányvállalata a letárolt repülőgépeinek újbóli üzembe állítása során, miután egyik A321-esével az eltömődött Pitot-cső miatt nagy sebességnél meg kellett szakítani a felszállást.

Illusztráció – A Wizz Air repülőgépei parkolnak a debreceni reptéren (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

A koronavírus-járvány első hulláma után a Wizz Air brit leányvállalata is sorra állította vissza forgalomba a tavaszi időszakban letárolt repülőgépeit.

A G-WUKJ lajstromjelű Airbus A321-es június 16-án Doncasterből repült volna át Stanstedre, ám a nekifutás során a kapitány oldalán lévő sebességmutató hirtelen nullára esett vissza. A pilóták azonnal a felszállás megszakítása mellett döntöttek.

Noha már 120 csomós sebességgel haladtak, még a pálya felénél sem jártak, amikor meg tudtak állni, köszönhetően annak is, hogy utasok nem voltak a fedélzeten, hiszen csak átrepülés (ferry flight) volt a feladat.

A karbantartó személyzet a sebességadatokat is szolgáltató egységben talált hibajelzés javítása után újból repülésre alkalmasnak nyilvánították a repülőgépet. Azonban a pilóták a második felszállási próbálkozást is megszakították, ezúttal már alacsony sebességnél, mivel a kapitány oldalán továbbra is nullán állt a sebességmutató.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezért a következő két napban alaposabban is átvizsgálták a repülőgépet, és megtisztították a sebességjelzésre is szolgáló rendszereket.

Az egyik Pitot-csőben végül találtak is három, rizsszem méretű lárvát, vélhetően ezek okozták a hibajelenséget.

A repülőgép közel két hónapot állt a doncasteri repülőtéren, ahol az előírásoknak megfelelően tárolták, a szenzorokat megfelelően befedve.

Egy héttel az eset előtt a Pitot-csöveket is tartalmazó rendszert átöblítették, majd a tervezett repülés előtti napon az ezeket takaró elemeket eltávolították, és a repülőgép átesett az újbóli üzembe állításhoz szükséges, előírt lépéseken.

Másnap a pilóták a hosszú tárolás miatt a szokásosnál alaposabban körbejárták az A321-est, ám sem ők, sem a korábbi napokban a karbantartók nem találtak rendellenességet.

A légitársaság szerint a lárvák akár a tárolás során is bekerülhettek a rendszerbe, mivel a gyártó által biztosított takaróelemek nem zárják le hermetikusan a Pitot-csöveket, nehogy nyomáskülönbség alakuljon ki az egységek között, amely később mérési hibákat eredményezhetne.

A Wizz Air UK az eset után új eljárást vezetett be, amelynek értelmében a három napnál hosszabb ideje parkoló repülőgépek nyomásmérő rendszereit a következő repülés előtt minden esetben át kell öblíteni.

Emellett a jelenleginél hatékonyabb takaróelemeket is megpróbálnak beszerezni.

Az Airbus várhatóan szintén frissíti a gépek tárolás utáni karbantartásáról szóló kézikönyvét a kérdéses rendszer átöblítésére vonatkozóan. Az eltömődött szenzorok problémájára közben már az EASA is felhívta a figyelmet.