Az utazási korlátozások enyhítésével egyre több letárolt repülőgép tért vissza a szolgálatba, ám ezzel együtt megnőtt a nem megbízható sebesség- és magasságadatok kijelzéséről szóló jelentések száma. A szennyeződött szenzorok miatt az uniós hatóság repülésbiztonsági tájékoztató levelet adott ki.

Illusztráció – A Wizz Air letárolt repülőgépei Debrecenben. (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

A koronavírus-járvány következtében letárolt repülőgépek újbóli üzembe állítása komoly kihívás elé állítja a karbantartókat.

A hetek vagy akár hónapok óta letárolt gépek tucatjait kell újra repülésre alkalmas állapotba hozniuk a meghatározott eljárásoknak megfelelően. Az EASA azonban riasztó tendenciára lett figyelmes a tárolás utáni első járatukat teljesítő repülőgépeknél.

Az átlagosnál jóval több esetben kaptak jelentést a nem megbízható sebesség- vagy magasságértékek észleléséről, amelyet a repülési paramétereket mérő rendszer szennyeződése okozott.

Ezek a hibák több esetben megszakított felszállásokhoz vagy a kiindulási repülőtérre történő visszaforduláshoz vezettek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A repülőgépek átvizsgálása során legtöbbször a Pitot-cső vagy a statikus port nyílásainak elzáródását fedezték fel (például rovarok befészkelése miatt), még ha azok le is voltak takarva a tárolás során. Ennek kockázatát növelte, ha a letárolás vagy az újbóli üzembe helyezés során az előírt műveleteket nem megfelelően hajtották végre.

Illusztráció. (Forrás: Lufthansa)

Mivel az említett érzékelők kritikus adatokat szolgáltatnak a repülőgép fedélzeti számítógépeinek és a pilótáknak, kiemelten fontos, hogy a karbantartási utasításban foglaltakat maradéktalanul végrehajtsák a szakemberek.

Egyelőre az EASA még nem ítéli olyannak a helyzetet, hogy légialkalmassági direktívát kellene kiadnia, azonban repülésbiztonsági tájékoztató levélben (SIB – Safety Information Bulletin) minden karbantartó szervezet figyelmét felhívja a problémára.

Egyúttal javasolják, hogy a Pitot-csövek és statikus portok tisztítása és ellenőrzése során fokozottan figyeljenek oda a repülőgép gyártója által kiadott legfrissebb karbantartási utasítások betartására. Emellett legyenek tekintettel az EASA által publikált, a koronavírus-járvány miatt leállított repülőgépek újbóli üzembe állításáról szóló útmutatóra is.

A légiközlekedési hatóságok számára pedig azt ajánlják, hogy segítsék és kövessék is figyelemmel az érintett szervezetek tevékenységét a fenti kérdéskörben.