Az Eurocontrol összegzése szerint az elmúlt évben összességében nem változott jelentősen a légiközlekedés helyzete 2020-hoz képest, bár a javulás vitathatatlan, és idén akár a járvány előtti forgalom 90 százaléka is elérhető.
A szervezet kimutatása szerint tavaly az évet 64 százalékos elmaradással kezdték, ez az adat év végére a koronavírus omikron variánsának terjedése ellenére is 22 százalékra csökkent.
Összességében Európa légterében 2021-ben 6,2 millió járat közlekedett, 44 százalékkal, 4,9 millióval kevesebb 2019-hez képest, ami 1,4-1,5 milliárddal kevesebb utast jelentett egy év alatt.
A legforgalmasabb nap augusztus 27. volt, amikor 26 773 járatot regisztráltak, ez 28 százalékkal alacsonyabb a 2019-ben mért legforgalmasabb naphoz, június 28-hoz képest, amikor több mint 37 ezer járat közlekedett.
A nagy légitársaságok közül a legtöbbet a Ryanair-csoport repülte, a diszkont cég átlagosan naponta 1300 járatot teljesített, 43 százalékkal kevesebbet, mint 2019-ben. Átlagban a Lufthasa-csoport 1200, az Air France-KLM 1100, az International Airlines Group 970 járattal járult hozzá a napi forgalomhoz tavaly.
Míg azonban a Lufthansa esetében 61 százalékos csökkenést mutatnak a számok, az Air France-KLM esetében ez 43, az IAG-nál 57 százalékot tesz ki.
Az Eurocontrol tagállamai közül abszolút értékben az Egyesült Királyság vesztette a legtöbb, 1,3 millió járatot, Az unión kívülre került szigetországot Németország követi 1 millióval, a harmadik Spanyolország pedig 742 milliós csökkenést könyvelt el.
Az adatok szerint a HungaroContol a magyar légtérben 61 ezer járatot kezelt az elmúlt évben, ami 54 százalékkal, 70 ezerrel kevesebb 2019-hez viszonyítva.
Az európai légiforgalom szervezője a környezetvédelmi hatásokat is elemezte, az eredmények azt mutatják, hogy a gyengébb forgalomnak köszönhetően 106 millió tonnával kevesebb szén-dioxid került a légkörbe 2019-hez képest. A 45,3 százalékkal alacsonyabb forgalom 50 százalékos emissziócsökkenést eredményezett átlagosan.
Idén az Eurocontrol előrejelzése szerint a legfőbb kihívás az lesz, hogy a járatok számát újra emelni tudják, mivel az omikron miatti jelentős korlátozások okán az előrejelezett 82 százalékos szint alá, 78 százalékra csökkent a forgalom 2019-hez képest.
A frissített, optimista becslés szerint 2022 végére akár 93 százalékra is emelkedhet a járatok száma 2019-hez viszonyítva, de az eddig is bevált „alap” forgatókönyvet alapul véve 85 százalékra van reális esély.