Két holland repülőtér is átáll a HungaroControl által is használt távoli toronyirányírásra, Maastrichtban és Groningenben jövőre vezethetik be az újítást.
A Flightglobal szerint a két kisebb repülőtéren az LVNL nemzeti légiforgalmi szolgálat vezeti be a digitális technológián alapuló forgalomirányítást. A két reptér része egy nagyobb kezdeményezésnek, amelyben a schipholi reptéren is átállnak a távoli toronyirányításra.
A szolgáltatás telepítését és a karbantartást a Saab ezzel foglalkozó részlege, az SDATS nyerte el, az LVNL-lel kötött szerződés értelmében a svédek 20 éven keresztül szolgáltatnak majd. Bár egyelőre három repülőtér bevonásáról van szó, a szerződés szerint később továbbiak is csatlakozhatnak.
A próbaidőszak a szükséges technológia telepítése után, 2021-ben kezdődhet, de arról nincs információ, hogy a légikikötőkben mikor állnak át teljes mértékben a távoli toronyirányításra.
Az ország déli részén lévő Maastricht Aachen Nemzetközi Repülőtéren tavaly 270 ezer, az északon lévő Groningenben 240 ezer utast kezeltek, a gépmozgások száma 30 ezer alatt maradt éves szinten. Mindkét repülőteret elsősorban szezonális, charter járatok teljesítéséhez használják a nyári menetrendi időszakban.
Magyarországon a HungarControl világelső volt a ferihegyi repülőtéren bevezetett remote tower fejlesztéssel, ekkora méretű légikikötőben még nem használtak ilyen technológiát. A 2017 novemberében átadott távoli irányítással rövidebb időszakokban már dolgoztak a HungaroControl irányítói, múlt héten azonban három napon keresztül használták, és a tapasztalatok kedvezőek.