Hamarosan átveheti a hosszú idő után első új szélestörzsű gépét az Iran Air: spotterek lefotózták a két és fél éves, ám eddig letárolt Airbus A330-200-ast a légitársaság festésében. A hírek szerint a teheráni Imam Khomeini reptér új terminálja és a városközpontból odavezető metróvonal is néhány hónapon belül elkészül.

Két Airbus-gépet vesz át Irán négy héten belül az aviationiran.com twitter-posztja szerint. A mindig jól értesültnek tűnő portál azt is közölte, hogy spotterek a napokban lefotózták az Iran Air első új szélestörzsű repülőgépét is.

Az Airbus A330-243 (tehát a Rolls-Royce hajtóműveivel szerelt), 1540-es gyártási sorszámú, F-WXAJ ideiglenes lajstromjellel ellátott példány a bordeaux-i reptérnél került lencsevégre, teljes festésben, így vélhetően egyike lesz a hamarosan átadandó gépeknek. A leendő EP-IJA lajstromú gépet a planespotters.net adatai alapján eredetileg az Avianca rendelte meg, ám nem vette át, a 2014 júniusában végrehajtott első felszállását követően több mint két éve letárolva állt.

A közelmúltban még úgy tűnt, hogy tavaly év végén jut hozzá az első A330-ashoz az iráni állami légicég, akkor az 1608-as gyári számú, szintén az Avianca által át nem vett példányról volt szó, az AIRportal.hu is hírt adott a pletykáról. Nem tudni, azzal a géppel mi lesz, akár az is valószínű, hogy egy következő ütemben mégiscsak az Iran Air kapja majd meg.

Fotó a repülőgépről a Flickr-en

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az AIRportal.hu is többször beszámolt már arról, hogy az Irán elleni nemzetközi gazdasági szankciókat feloldották, miután megegyezés született a nagyhatalmakkal az atomenergia békés célú felhasználásáról. Ezt követően, mint megírtuk, előbb a Boeing, majd az Airbus is véglegesítette hatalmas üzletét Iránnal. Az európai gyártó több mint száz, amerikai konkurense pedig nyolcvan új repülőgépet szállít a következő években az országba.

A fotók tanúsága szerint ezen túl az Iran Air is megjeleníti logóját a repülőgépei törzsének alsó részén, a szárnybekötések között, ahogy az utóbbi években egyre több légitársaság is így döntött.

Ismert, az állami légitársaság nemrég vett át egy A321-es típusú gépet is az Airbustól, amely a legelső vadonatúj repülője volt sok-sok év után.

Az új repülőgépek érkezése mellett gőzerővel folynak a repülőtér-fejlesztések is

Az aviationiran.com a twitter-oldalán arról is beszámolt, hogy jól halad a teheráni Imam Khomeini Nemzetközi Repülőtér új termináljának építése, fotókat is belinkeltek egy iráni oldalról. A főváros központjából ide vezetett metróvonal pedig 91 százalékos készültségben van egy twitter-üzenetük szerint, a forgalom három hónap múlva indulhat el rajta.

A mintegy ötmilliós utasforgalomra méretezett terminál jelentősen bővíti a jelenleg a kapacitása határán üzemelő reptér lehetőségeit. A Salam Terminal névre (szalam = béke) keresztelt épületet eredetileg csak a zarándokjáratoknak szánták, de a hírek szerint teljesen megnyitják a légitársaságok előtt.

Az Imam Khomeini reptér harmadik, jóval nagyobb, húszmilliós utasforgalomra tervezett terminálja a következő két-három évben épülhet fel, holland szakemberek közreműködésével, jelenleg a tervezése zajlik. Ezzel a reptér összkapacitása harmincmillió utasra növekszik majd.

Szükség is lesz rá, mert az Iran Air a közlése szerint be kíván kapcsolódni a nagy nemzetközi utasforgalomba, és versenyezni kíván az öböl-menti arab hármassal (Emirates, Qatar, Etihad),

Azzal igyekszik megnyerni a jövőbeni utazókat, hogy földrajzi elhelyezkedése miatt Teheránban átszállva, az öböl-menti városokhoz képest mintegy két órával rövidebb az út Európából Ázsia távolabbi célpontjai felé.

Az iráni repülős portál szerint mindeközben egyre több légitársasággal zajlanak egyeztetések, mások mellett a szlovén Adria Airways és a lengyel LOT is szándékozik teheráni járatot indítani. Korábban a nagy nyugati légitársaságok is sorra jelentették be, hogy újraindítják, vagy bővítik szolgáltatásaikat az iráni fővárosba, sőt, más városokba is, és iráni légicégek felől is érkeztek hírek új európai járatokról.