A Teague nevű amerikai cég megreformálná a fedélzeti ellátást: elképzeléseik szerint a fedélzeti étel- és ital-kiszolgálás folyamatát csaknem teljes mértékben automatizálni lehetne.

Így néz ki egy szélestörzsű repülőgép hátsó konyhája manapság. (Fotó: AIRportal.hu)

Az Airplane Interior International magazin kérésére a Teague egy olyan kreatív dizájnnal állt elő, amely a fedélzeti kiszolgálás jövőjét jelentheti.

A vállalat célja az volt, hogy a repülőgépek hátsó konyháját, ahol a légiutas-kísérők előkészítik és összeállítják a fedélzeti ételt, egyszerűbbé és kevésbé zsúfolttá alakítsák. Két koncepcióval is előrukkoltak.

Az első koncepció szerint a repülőgépek konyháját önkiszolgáló üzlethelyiséggé alakítanák át.

Az elképzelés szerint az utasok a légitársaság applikációján keresztül nem csak ételt és italt, de elektronikai eszközöket, prémium alkoholos italokat, ajándékokat, parfümöt is rendelhetnének – tehát gyakorlatilag bármit, ami a légitársaságok duty-free újságaiban megtalálható. Miután megrendelték és kifizették az adott terméket, a repülőgép hátsó részében lévő automatákból lehetne átvenni. 

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Ilyen az első koncepció látványterve (forrás: Teague)

A második koncepció a raktárkezelésen és a gépi tanuláson (machine learning) alapszik. A fedélzeti konyhák helykihasználása nem a legelőnyösebb: el kell férniük itt az étel-tárolóknak, a kiszolgáló kocsiknak, sütőnek. Ez a helyiség egyszerre működik konyhaként, irodaként, pihenő helyként és várakozási helyként is. Az étel tárolására és melegítésére ezért egy automatizált rendszert találtak ki.

Az ételt egy fedélzet alatti tároló helyiségben tartanák, és amint rendelés érkezne a rendszerbe az applikáción keresztül, robotkezek lépnének működésbe. Ezek először eljuttatnák a kiválasztott ételt egy melegítő berendezéshez, majd utána egy liften keresztül a légiutas-kísérőhöz, aki felszolgálná azt az utasnak.

Ez a folyamat nem csak gyorsabb lenne a jelenleginél, de személyre szabhatóbb is az applikáción tárolt adatok által. Az automatizálás által nyert szabad teret társalgóként vagy pihenőként lehetne használni, de akár egy újabb ülés-sor is elférne a repülőgépen. 

A második koncepció látványterve (forrás: Teague)

Felvetődhet azonban néhány kérdés az olvasóban: milyen következményekkel járhat ez a légiutas-kísérők munkájára nézve? Hogyan lehetne elkerülni azt, hogy hosszú sorok torlódjanak fel az automaták előtt? Mi történik akkor, hogyha meghibásodik a rendszer egy repülőút során? Mindenesetre mindkét koncepció nagyon izgalmasnak tűnik, és talán néhány év múlva teljesen megszokottá válhat az utasszállító repülőgépeken.