Az Xwing kaliforniai startup vállalkozás átalakított Cessna C208B Grand Caravan gépe önállóan teljesített egy tesztrepülést. A projekt a regionális áruszállítás átalakítása felé vezető út első lépése lehet.
Az Xwing autonóm rendszere az állóhelytől az állóhelyig tudja vezérelni a repülőgépet, vagyis elméletileg a hajtómű beindítása után már nincs szükség közvetlen emberi beavatkozásra.
A San Francisco-i központú cég nemrég hozta nyilvánosságra a februárban zajlott második tesztrepülés részleteit, amit a kaliforniai Concord repülőtere körül hajtottak végre – írta meg a Flightglobal.
Az átalakított gép pilótafülkéjében helyet foglalt ugyan egy biztonsági pilóta, de a beavatkozására nem volt szükség, a távfelügyeletet ellátó személyzet kommunikált például a légiforgalmi irányítással is.
Marc Piette, az Xwing igazgatója kiemelte, az elmúlt évben számos fejlesztést végrehajtottak az Autoflight rendszeren, integrálták a gurulást, fel- és leszállást irányító funkciókat, így a repülőgép már a földön is képes manőverezni, valamint kikerülni az esetleges akadályokat.
A rendszer által irányított műveleteket végig egy irányítóközpontból lehet nyomon követni, redundáns adatkapcsolaton keresztül, jelenleg ennek megszakadása esetén a biztonsági pilóta avatkozhat közbe.
Egyelőre úgy tűnik, az Xwing fejlesztésit a befektetők is jól fogadják, a legutóbbi finanszírozás-gyűjtő kampány után a cég értékét már 400 millió dollárra becsülik.
Az Autoflighthoz hasonló rendszereket azonban számos vállalat – köztük az iparág óriásai, az Airbus és a Boeing – is fejleszt különböző repülőgép-típusokhoz.
A kaliforniai cég előnye a rugalmasság lehet, mert koncepciójuk szerint bármilyen, a regionális áruszállítási piacon használt típusba bele lehet szerelni a rendszert, és 805 kilométeres hatókörben járatokat teljesíteni vele.
A legnagyobb akadály ehhez egyelőre a jogszabályi háttér hiánya, a hatósági jóváhagyások megszerzése, és a technológia társadalmi elfogadottságának növelése.
Videó az Xwing teljesen autonóm demo repüléséről