Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) vizsgálatot indított az Airbus és a Boeing repülőgépekben használt titánnal kapcsolatban, miután a Spirit Aerosystems figyelmeztette a hatóságot a fém alapanyag beszállítójától származó hamisított dokumentációra.
Egyelőre nem tudni, hogy hány repülőgépet érinthet a probléma, és hogy az üzemeltetők kénytelenek lesznek-e soron kívüli karbantartást végezni a megjelölt alkatrészek cseréje érdekében.
Meg nem nevezett források azonban azt mondták a New York Timesnak, hogy a probléma a 2019 és 2023 között gyártott repülőgépeket érinti.
A Spirit Aerosystems kezdetben „korrózióból származó kis lyukakat” észlelt az érintett alkatrészeken, és vizsgálatot indított annak ellenőrzésére, hogy a hamis dokumentáció és az ismeretlen eredet ellenére a titánötvözetek megfelelnek-e a repülőgépekben használható anyagokra vonatkozó minőségi és szerkezeti előírásoknak. A cég a Boeing 737 MAX, a 787 és az Airbus A220 alkatrészeinek gyártásához használ titán alapanyagot.
Mindkét repülőgépgyártó azt közölte, hogy az elvégzett tesztek eddig nem mutattak ki olyan problémát, amely befolyásolná repülőgépeik légialkalmasságát.
A Boeing és a Spirit Aerosystems közölte, hogy eltávolítanak minden potenciálisan érintett alkatrészt a jelenleg összeszerelés alatt álló repülőgépekből.
A Boeing emellett önkéntes bejelentést tett a Szövetségi Légügyi Hivatalnak (FAA) az anyag olyan forgalmazón keresztül történő beszerzéséről, aki hamisíthatta a dokumentumokat vagy helytelen nyilvántartásokat szolgáltatott.
A jelentések szerint a Turkish Aerospace Industries 2019-ben szerezte be a tisztázatlan eredetű és így minőségű titánt egy meg nem nevezett kínai beszállítótól, aki a fémre vonatkozó megfelelőségi tanúsítványokat hamisította, és úgy tett, mintha azt egy jól ismert cégtől, a Baoji Titanium Industrytől szerezte volna be, utóbbi viszont megerősítette, hogy nem vett részt az ügyletekben. A titánt végül más beszállítókon keresztül adták el a Spiritnek.