Napra pontosan tíz éve, 2009. december 11-én teljesítette első felszállását az Airbus új generációs katonai teherszállítója, az A400M Atlas. Bár a típussal a mai napig vannak kisebb-nagyobb problémák, egyre több nemzet állítja rendszerbe a nagy kapacitású, multifunkciós típust.

Forrás: Airbus

Az MSN 001 gyártási számú példány az európai repülőgépgyártó sevillai gyárából emelkedett először a levegőbe egy évtizede, az eredeti tervekhez képest közel két évnyi csúszással.

Közvetlenül ezután az elszabadult fejlesztési költségek miatt a program teljes leállítása is szóba került, de több megrendelő nemzet támogatásának köszönhetően erről végül letett az Airbus.

Ezután a sok ráfordítás ellenére is hosszúra nyúlt a gyári tesztelési időszak, így az első sorozatgyártott gépet csak 2013-ban vehette át a Francia Légierő, amely huszonöt példányra szerződött le.

Bár a várt széleskörű, nemzetközi érdeklődés nem mutatkozik az A400M iránt, több NATO-tagország – Franciaország mellett például Németország és az Egyesült Királyság – fegyveres alakulata is több példányt rendelt. A szövetségen kívül egyedül Malajzia kért belőle, még 2005-ben.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A rendszerbe állítás utáni első súlyos probléma 2015-ben merült fel, amikor az egyik sorozatgyártású, első repülését teljesítő gép nem sokkal a felszállás után lezuhant. A kivizsgálás szerint a balesetet szoftvertelepítési hiba okozta, konstrukciós hibáról nem lehetett beszélni, így folytatódhatott a fejlesztés.

Fotó: AIRportal.hu

Az üzemelési környezetbe történő integrálás, a magasabb rendelkezésre álláshoz szükséges karbantartás viszont több légierőnek nehézségeket okoz, erre az átfogó problémára egyelőre nincs megoldása az Airbusnak, ami éles vitákat is eredményez az üzemeltetőkkel.

A problémákkal együtt az A400M eszköztára és így a vele ellátható feladatok köre máig folyamatosan bővül.

Nagy méretei ellenére az alap szállítási funkció mellett, a legmodernebb rendszerekkel lehetséges többek között a fedélzetről teher és deszantos katonák ejtőernyős célba juttatása, valamint a légi utántöltés is.

Legutóbb éppen ezen a téren érkezett újabb mérföldkőhöz az Airbus: mint arról beszámoltunk, először tesztelték az egyik prototípussal helikopterek légi utántöltését Dél-Franciaország felett. Ha minden a tervek szerint alakul, az első forgószárnyas típusok légi tankolására vonatkozó tanúsítást 2021-ben adhatják ki a hatóságok. Addig csak merevszárnyú, például CASA C295 szállító és Boeing F/A-18 vadászgépeket láthat el üzemanyaggal az Atlas.

H225M és H160 egyidőben közelítik meg az A400M-et (Forrás: DGA)

Az ehhez szükséges, úgynevezett hajlékonycsöves rendszerrel felszerelt A400M-eket folyamatosan adja át az Airbus, legutóbb, december 4-én épp Franciaország vehetett át egyet. Az F-RBAP lajstromjelű példányon egyúttal megtalálható a taktikai teherdobást lehetővé tévő AdlA rendszer is, ami eddig szintén hiányzott a francia kötelék Atlasaiból – írta meg a Scramble News.

Hamarosan pedig két kisebb európai ország, Belgium és Luxemburg is átveheti első megrendelt, új generációs szállítógépeit. Előbbi hét, utóbbi egy darabra írt alá szerződést, de a hírek szerint az így létrejövő flottát közösen használják majd, ennek első tagját a gyártó december 11-én vontatta át a festőhangárba az összeszerelést követően.