A német légitársaság egyik járata mintegy tíz percen át repült a pilóták felügyelete nélkül, miután a kapitány kiment a mellékhelyiségbe, az első tiszt pedig eközben rosszul lett, a tavaly februári esemény csak a hatósági jelentés közzététele után került nyilvánosságra.

Újra napirendre került a légitársaságok és a szakszervezetek által vitatott, a Germanwings járatának katasztrófáját követően a légitársaságok döntése alapján csak egy ideig alkalmazott szabályozás, amely szerint repülés alatt mindvégig két főnek kell a pilótafülkében tartózkodni.

Ugyanis 2024. február 17-én  a Lufthansa LH 1140-es járatát teljesítő egyik Airbus A321-es 205 emberrel a fedélzetén, bekapcsolt robotpilótával, de emberi felügyelet nélkül haladt utazómagasságon a spanyol légtérben tíz percen át, amikor a kapitány kiment a mellékhelyiségbe.

A pilótafülkében így egyedül tartózkodó első tiszt rosszul lett, egy időre eszméletét veszítette, és önkéntelenül több gombot is megnyomott a műszerfalon, amelyet a fedélzeti hangrögzítő felvétele is megerősített.

A kapitány mintegy két és fél percig nem tudott bejutni a pilótafülkébe, ugyanis annak bezárt ajtaját egy kóddal lehet kinyitni, amely jelez a bent ülőknek, akik egy gomb megnyomásával tudják kioldani a zárat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Miután a nyitókód öt alkalommal történő beütése után sem nyílt ki az ajtó, illetve a fedélzeti kommunikációs rendszeren keresztül sem sikerült kapcsolatba lépni az első tiszttel, a kapitány a vésznyitási eljárással próbált visszajutni a pilótafülkébe.

A másik titkos kód a pilótafülkében hallható hangos jelzés után egy visszaszámlálást indít el, és ha közben a bent ülő pilóta nem lép közbe, az ajtó automatikusan kinyílik. Az első tiszt a visszaszámlálás letelte előtt magához térve kézzel kinyitotta az ajtót. Sápadt volt és izzadt, valamint koordinálatlan mozdulatokat tett, egy fedélzeten tartózkodó orvos nyújtott számára elsősegélyt. A kapitány Madridban szakította meg a járat útját, ahol 20 perccel később biztonságosan leszállt, a pilótát pedig egészségügyi ellátásban részesítették.

A vizsgálat megállapította, hogy a járat mintegy tíz percen keresztül repült pilóták felügyelete nélkül.

Fotó: AIRportal.hu

A súlyos incidens csak a spanyol hatósági jelentés közzététele után került nyilvánosságra, annak ellenére, hogy a Lufthansa egy belső vizsgálatot is indított, ám az erről készült jelentést egyelőre nem publikálták.

A történtek miatt újra napirendre került a 2015-ös Germanwings-katasztrófa után bevezetett „kétfős szabály” körüli vita, miszerint amíg repülés közben az egyik pilóta elhagyja a fülkét, egy légiutas-kísérőnek kell addig bent tartózkodnia – írta az eset kapcsán aero.de portál.

A cikk emlékeztet, hogy az Egyesült Államokban az intézkedés máig érvényben van, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) viszont egy idő után a légitársaságokra bízta, hogy maguk döntsék el, milyen eljárásokat követnek ilyen esetekben. A Lufthansa vezetése a pilótákat képviselő Vereinigung Cockpit és a légiutas-kísérők UFO nevű szakszervezete ellenállása miatt vonta vissza a kétfős szabályt. Az érdekképviseletek szerint a rendelkezés inkább szimbolikus lépés volt, amely nem növelte érdemben a biztonságot, sőt bizonyos helyzetekben akár többletkockázatot is jelenthetett.

Az esemény kapcsán a Vereinigung Cockpit a lapnak azt nyilatkozta, hogy a meglévő vészprotokollok megfelelően működtek, és nem látják indokoltnak a kétfős szabály visszavezetését. Az UFO szerint a személyzet szakszerűen és szabályosan járt el, a történtek inkább azt igazolják, mennyire veszélyes lenne az egyfős pilótaüzemre irányuló jövőbeli törekvés, amelyet egyes gyártók és légitársaságok uniós szinten próbálnak szorgalmazni.

A spanyol hatósági vizsgálatban megfogalmazott biztonsági ajánlás sürgeti, hogy az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) egységesítse az ezzel kapcsolatos szabályzást.