Füstösen indult az új év néhány európai légitársaságnál, több járat is a fedélzeten keletkezett füst, illetve a tűzjelzők riasztása miatt szakította meg útját, és kért soron kívüli leszállási engedélyt a napokban.
A legnagyobb sajtóvisszhangot a Ryanair Manchester-Faro járatát teljesítő Boeing 737-800-asnak a franciaországi Brest repülőterére január 3-án végrehajtott kényszerleszállása váltotta ki.
A repülőgép fedélzetén utazómagasságon észleltek tűz- vagy füstjelzést, a pilóták vészsüllyedést hajtottak végre, mintegy 12 500 méteres magasságból 6 perc alatt süllyedtek le 3 000 méterre.
A repülőgép ezt követően biztonságosan leszállt a bresti repülőtéren, az utasokat a futópálya elhagyását követően a gurulóúton, lépcsőkön szállították ki, és buszokkal vitték a terminálra, ahonnan később a légitársaság másik repülőgépével utazhattak célállomásukra mindössze 4 órás késéssel.
A .@Ryanair flight en route to Faro was forced to make an emergency landing yesterday due to smoke in the cabin.
The plane landed safely in Brest, Northwest France.#ittnswitchedonhttps://t.co/hp1nj8fYQH pic.twitter.com/HF95Osnwwy
— Ireland's Travel Trade Network (@ittn_ie) January 5, 2022
A mainstream média az esetet úgy tálalta, hogy „a levegőben kigyulladt a Ryanair gépe”, a légitársaság közlése szerint viszont csak kisebb technikai hiba miatt, elővigyázatosságból kellett leszállnia a gépnek. Az eseményt vizsgálják.
Bár a hírekbe nem került be, de az AVHerald bejegyzése szerint ugyanezen a napon a Swiss Tel Avivból Zürichbe tartó járatának személyzete is elsőbbségi leszállást kért a fedélzeten tapasztalt tűz- vagy füstjelzés miatt. A svájci nemzeti légifuvarozó Airbus A321-esén már a célállomás közelében végrehajtott süllyedés közben észlelték a problémát. A repülőgép biztonságosan leszállt, majd az állóhelyére gurult.
Végül, de nem utolsó sorban január 5-én az ASN adatlapja szerint a Finnair Helsinkiből Bangkokba tartó Airbus A350-900-as repülőgépének fedélzetén észleltek füstöt közvetlenül a felszállást követően. A pilóták 4 000 láb (1 200 méter) magasságban megszakították az emelkedést, majd a felszállást követően 12 perccel biztonságosan leszálltak a repülőgéppel.
Az utasok szerint a személyzet arról adott tájékoztatást, hogy csak pára jutott be a fedélzetre a gép légkondicionáló rendszeréből, de beszámolóik alapján az utastérben a felszállást követően füstszag volt érezhető, és füst kezdett el terjedni, a jelzőberendezések pedig aktiválódtak. A leszállást követően az utasokat szállodákban helyezték el, az ijedségen kívül nem lett baja senkinek, az eseményt vizsgálják.
Emergency situation shortly after take off. Cabin and cockpit filled with smoke super fast. Safely turned back and landed in Helsinki. Fuck that was scary. pic.twitter.com/Kijzv829iq
— Adrien Geneste (@adrusha888) January 5, 2022
Az ilyen események nagy többségében a gépeken valójában nem keletkezik tűz. Egyes esetekben a repülőgépek fedélzetén a túlnyomást és levegőcserét biztosító légkondicionáló rendszeren keresztül jut be füst a hajtóművekből az utastérbe, akár a hajtóművek hibás működése vagy madárütközés miatt. A füstöt okozhatja a repülőgépen keletkezett rövidzárlat, de akár a fedélzeti konyhában elhelyezett gépek hibás működése is.
A közelmúltban előfordultak olyan esetek is, amikor az utasok lítium-ion akkumulátorral működő eszközei okoztak riadalmat, illetve a raktérben elhelyezett csomag vagy áru füstölt.
Mivel a legtöbb ilyen esemény során nincs arra lehetőség, hogy a füst- vagy tűzjelzés okáról a személyzet meggyőződjön, a sztenderd eljárás az út megszakítása és a lehető leghamarabb végrehajtott leszállás, akkor is, ha időközben a probléma megszűnik.