Elővigyázatossági intézkedésként több légitársaság vizsgálja a Boeing különböző típusain a hajtóművek üzemanyag-ellátásáért felelős kapcsolókat, eközben az indiai pilóták szervezete szakértőinek bevonását sürgeti az ahmadábádi katasztrófa vizsgálatába. 

Az Air India 171-es járatának június 12-i katasztrófájáról készült előzetes jelentés szerint közvetlenül a felszállás után a repülőgép üzemanyag-kapcsolói mindössze 1 másodperces különbséggel egymás után kerültek „RUN” állásból „CUTOFF” pozícióba, vagyis mindkét hajtómű üzemanyag-ellátása megszűnt. A pilótafülke hangrögzítője szerint az egyik pilóta megkérdezte a másikat, miért zárta el az üzemanyagot, mire az válaszolta: „nem én voltam”.

Az indiai légitársasági pilóták egyesülete (APAI) ugyanakkor kritizálta az előzetes jelentést, mert álláspontjuk szerint annak ellenére, hogy az a felelősség kérdését nem taglalja, a vizsgálat hangneme és iránya a pilótákkal szembeni elfogultságra és a személyzet hibájára utal.

Fotó: AIRportal.hu

A szervezet a nagyobb átláthatóság érdekében követeli, hogy legalább megfigyelőként bevonják szakértőiket a nyomozásba. A katasztrófát követően újraindult a vita a pilótafülkék videós megfigyeléséről is, amelyet eddig főként adatvédelmi aggályok miatt elleneztek a pilótaszervezetek.

Habár a jelentés nem fogalmazott meg kötelező intézkedéseket sem a 787-es üzemeltetői, sem a GE hajtóművek kapcsán, India légügyi hatósága (DGCA) most a 787-es és 737-es típusokra vonatkozóan rendelt el vizsgálatot, miután több légitársaság saját hatáskörben már megkezdte az érintett kapcsolók átvizsgálását.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Air India-csoport a hétvégén kezdte meg saját 787-es és 737-es flottáján a kapcsolók átvizsgálását, és eddig nem talált problémát a Reuters értesülése szerint.

Fotó: AIRportal.hu

Amint korábban megírtuk, a gázkarok mögött elhelyezkedő kapcsolókat úgy alakították ki, hogy azok véletlen átkapcsolása ne legyen lehetséges, ugyanakkor a reteszmechanizmus kopása vagy sérülése esetén probléma adódhat a biztonsági funkcióval.

Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) már 2018-ban kiadott egy ajánlást, amelyben javasolta a Boeing több típusán – köztük a 787-esen – a kapcsolók ellenőrzését, hogy azok ne legyenek véletlenül átkapcsolhatók. Kötelező ellenőrzést ugyanakkor nem írtak elő.

A katasztrófában érintett VT-ANB lajstromjelű példányon nem végezték el korábban ezt az ellenőrzést, ugyanakkor az előzetes jelentés nem tesz arról említést, hogy a repülőgép karbantartási naplóiban lett volna bejegyzés a kapcsolókkal kapcsolatos gondról.

A kapcsolók és a reteszmechanizmus működése

Számos légitársaság, köztük az ausztrál Qantas és a japán ANA már 2018 óta végzi az FAA ajánlása szerinti ellenőrzéseket, mások mellett a Singapore Airlines és a Scoot pedig most, az indiai katasztrófa előzetes jelentésének kiadása után indítottak újabb vizsgálatokat, de ugyanígy tett a Lufthansa és az Austrian is. A szingapúri légitársaság közlése szerint a 787-es flottájukon végzett ellenőrzések során nem találtak rendellenességet, ahogy a németek és az osztrákok sem.

Dél-Korea közlekedési minisztériuma kedden utasította a légitársaságokat a kapcsolók ellenőrzésére az FAA 2018-as ajánlása alapján. A Korean Air saját kezdeményezésre kezdte meg az érintett kapcsolók ellenőrzését, a Japan Airlines pedig szintén végzi az ellenőrzéseket az FAA iránymutatásának megfelelően.