Fennállása óta először kezelt több, mint 11 millió gépet az európai légiforgalmi irányítás hálózata 2018-ban, de a késések száma megduplázódott az előző évhez képest – az Eurocontrol Network Manager szeptember elején kiadott éves jelentése szerint.
A tavalyi év során több, mint 11 millió járat fordult meg az európai légtérben, amely legforgalmasabb napján – szeptember 7-én – 37101 repülőgépet kezelt, ez 1200 járattal több, mint az előző év rekordja.
Azonban nemcsak ezen az egy napon, hanem egész évben olyan mennyiségű járat közlekedett, hogy az európai légiközlekedés történetében mért eddigi legforgalmasabb 20 nap mind 2018-ban volt.
A légiforgalom összességében közel négy százalékkal nőtt 2018-ban az előző évhez képest, ám a késések száma majdnem megduplázódott.
Ez is jelzi azt, hogy a jelenlegi európai légiforgalmi irányítás struktúrája elérte kapacitásának határait. Míg 2017-ben a forgalom 4,4 százalékos növekedése a késések számában mindössze 2 százalékos emelkedést okozott, addig a 2018-as 3,8 százalékos járatszám-növekedés már közel 97 százalékkal több késést (1,73 perc/járat) generált.
Ugyanakkor ez a szám – amely így is háromszorosa az Egységes Európai Égbolt célértékének – az európai hálózatirányító (Eurocontrol Network Manager) beavatkozása nélkül további 12 százalékkal több lehetett volna.
A fentieken túl azonban pozitív változások is történtek az európai hálózat szerkezetében, amelynek legfontosabb eleme volt, hogy egyre több térségben jelent meg a határokon átívelő szabad légtérhasználat (cross-border free route).
Ez lehetővé tette, hogy a rossz időjárás, a különféle geopolitikai események és a sztrájkok növekvő száma ellenére láthatóan csökkenjen az üzemanyag-felhasználás és ezáltal a károsanyag-kibocsátás mértéke.