A Turkish Airlines és a Boeing közötti kompenzációs megállapodás alapján elemzők arra számítanak, hogy a becsültnél többe fog kerülni a gyártónak a 737 MAX-ot vásárló ügyfelek kártalanítása. Eközben az FAA megváltoztatva korábbi álláspontját azt fontolja, hogy mégis kötelezővé teszi a szimulátoros képzést a MAX-pilótáknak.
A Bloomberg gazdasági hírügynökség írása szerint a Turkish Airlines az isztambuli tőzsdének leadott jelentésében azt közölte, hogy a Boeinggel megkötött szerződésük értéke 225 millió dollár, de hivatalos bontást nem hoztak nyilvánosságra. A török Hürriyet napilap jelentése szerint az alkatrészek és a képzés 75 millió dollárt tett ki, így a hírügynökség elemzése szerint a kártérítés minden költséget beszámolva nagyjából gépenként és évente 14 millió dollárt tesz ki.
A szakértők korábban 4,5 millió dollárral számoltak gépenként és évenként, ugyanakkor a korábbi elemzéseket kizárólag a Southwest által közölt 125 millió dolláros bevételkiesés alapján becsülték, amelynek kompenzálására már megszületett a megállapodás a légitársaság és a gyártó között.
A Turkish flottájában a 737 MAX-ok földre parancsolásakor 12 példánya volt a típusváltozatból, és 2019 végéig további 35-nek kellett volna megérkeznie hozzá.
Jöhet a kötelező szimulátorozás
A Wall Street Journal saját forrásaira hivatkozva azt írta, a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) komolyan fontolóra vette, hogy előírja a Boeing 737 MAX-pilótáknak a kötelező szimulátorozást. Ezt azoknak is kötelező lenne végrehajtani, akiknek már van típusengedélye (korábbi változatokról kerülnének át). Eredetileg csak egy könnyű átszoktatás volt az új generációs változatra, a hatóság most a MAX-okon bevezetni tervezett módosítások miatt tartja indokoltnak az alaposabb tréningezést.
Ez után a Boeing hivatalosan közölte, hogy a számítógépes képzés mellett minden MAX pilótának javasolni fogják a szimulátoros képzés elvégzését is a típuson végrehajtott változtatások, illetve a tesztrepüléseken gyűjtött adatok fényében.
A Boeing korábban összesen 5,6 milliárd dollár költségtérítés kifizetését becsülte, amelynek egy része készpénz, másik része kedvezmény formájában jelentkezik.
Hírek szerint viszont a teljes költség már a 9 milliárd dollárt nyaldossa, de pontos adatokat január végén lehet megtudni, amikor a Boeing nyilvánosságra hozza a 2019-re vonatkozó negyedik negyedéves és éves pénzügyi jelentését.
Az elemzőket egyedül talán az nyugtathatja meg, hogy a Turkish-megállapodás alapján nem minden kártérítés járhat készpénzkiáramlással.
Sajtóhírek szerint eddig a török nemzeti légitársaságon kívül a Southwest, az American Airlines és az Aeromexico állapodott meg a Boeinggel a kártérítés mértékéről.