Utasok és a személyzet tagjai is sérüléseket szenvedtek a United Airlines Lagosból Washingtonba tartó járatát teljesítő Boeing 787-8 fedélzetén, amely utazómagasságon haladva kétszer is hirtelen süllyedésbe került.

Az UA 613-as számú, a nigériai Lagosból a Washington-Dulles repülőtérre közlekedő járatot az N27903 lajstromjelű, Boeing 787-8 Dreamliner típusú repülőgép teljesítette január 24-én, 245 utassal és 11 fős személyzettel a fedélzetén.

A repülőgép már Elefántcsontpart felett haladt 36000 láb (kb. 11 ezer méter) utazómagasságon, amikor a repülőgép egymás után kétszer is hirtelen eltért az engedélyezett magasságtól, egyes beszámolók szerint pillanatok alatt mintegy 50 métert lesüllyedve.

A fedélzeten éppen ételeket és italokat szolgáltak fel az utasoknak.

A hirtelen magasságvesztéskor az utasok és a személyzet tagjai közül is többen sérüléseket szenvedtek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A pilóták a Lagosba történő visszafordulás mellett döntöttek, ahol nagyjából másfél órával később biztonságosan leszálltak. A mintegy 30 sérültet mentők látták el, négy utast és két légiutas-kísérőt kellett kórházba szállítani, de később őket is kiengedték.

A légitársaság mindössze annyit közölt a Flightgloballal, hogy
egy nem részletezett technikai probléma történt a járattal, és együttműködnek a hatóságokkal az okok felderítése érdekében. A közlés nem említi, hogy az eseményt turbulencia okozta volna.

A szaklap cikke felidézi, hogy az esemény a LATAM Airlines Boeing 787-9 Dreamlinerével történtekre emlékeztet, amely tavaly márciusban került hirtelen süllyedésbe. A chilei nyomozók az esetről kiderítették, hogy azt az elektromosan állítható kapitányi ülés nem szándékos előre tolódása okozta.

Mindig ülj becsatolva utazómagasságon is!

 

A repülőgépeket utazómagasságon leginkább zivatarfelhők környezetében érheti turbulencia, de jóval veszélyesebb, amikor tiszta időben következik be. A Clear Air Turbulence (CAT) olyan heves légköri jelenség, amely hirtelen, váratlanul következik be, zivatartevékenységtől függetlenül, sok esetben utazómagasságon.

 

A repülőgépeken alkalmazott időjárási radarok nem képesek a felhőtlen égbolton, nagy magasságban jelentkező turbulencia érzékelésére, és más előrejelzések sem alkalmasak arra, hogy ezekre a hirtelen fellépő légmozgásokra figyelmeztessenek.

 

A váratlan jelenség következményeként a biztonsági övet nem használók vagy az épp a székek közötti folyosókon, a mosdókban, a konyhákban tartózkodó utasok és a személyzet tagjai akár életveszélyes sérülést is szenvednek egy-egy ilyen esetben.

 

Vannak kísérletek és tesztelés alatt álló megoldások, amik segítségével a jelenséget előre lehetne jelezni. A nagy hatótávú lézerradar mintegy 17,5 kilométer távolságig jelezné előre a turbulenciát, ez az utazómagasságon repülve egy perc felkészülési időt jelentene a fedélzeten tartózkodóknak.

 

Amint korábban megírtuk, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) turbulencia-előrejelző platformot is indított korábban. A rendszer valós idejű adatokat biztosít a légitársaságoknak, amelyek így akár repülés közben is tudják módosítani a járatok útvonalát, kikerülve a veszélyes területeket.