Nyolc darab Airbus A350-800-asra szóló megrendelésétől elállt az orosz Aeroflot, így a minden bizonnyal soha meg nem épülő típusváltozatra már csak egy ügyfél, a koreai Asiana rendelkezik szerződéssel – kérdés, meddig.
Az elmúlt években sorra léptek vissza az Airbus új generációs szélestörzsűje, az A350-es legkisebb, -800-as verziójának megrendelői.
Piaci információk szerint főképp a gyártó rábeszélésére vagy a nagyobb, -900-as változatra módosítottak, vagy pedig az újrahajtóművezett A330neo-ra váltottak. Két éve az is kiderült, hogy a gyártó lényegében törölte a programot, bár azóta is szerepel az árlistáiban, az új, 2017-es kínálatban is.
Most pedig újabb ügyfél állt el a vételi szándéktól: az aero.de azt írja, hogy az Aeroflot törölte a nyolc darab A350-800-asra szóló szerződését, még novemberben, de ezt csak most közölte Fabrice Brégier Airbus-vezér.
Az orosz nemzeti légitársaság azonban megtartotta a tizennégy A350-900-asra szóló megrendelését, amelyeket 2018 és 2023 között vesz át a gyártótól.
A nemzetközi szankciókkal sújtott Oroszország nemzeti légitársasága a flottatervét áttekintve 2015 nyarán arról döntött, hogy törli az összes megrendelését a Boeing konkurens szélestörzsűjére. Tizennyolc 787-8-ast és négy -9-est várt volna, és végül 2016 őszén született meg a megállapodás arról, hogy a vételi jogokat az orosz állami tulajdonú Avia Capital lízingcégre ruházza az Aeroflot.
Az Asiana egyelőre tartja a „mini” A350-esre szóló megrendelését
Az A350-800-asra jelenleg már csak egy légitársaságnak van élő megrendelése: az Asiana Airlines nyolc példányt várna, ám biztosnak tűnik, hogy ennyit nem fog a kedvükért legyártani az Airbus.
Már csak az a kérdés, mikor és milyen típusra módosítja a koreai légitársaság a szerződését. A típuscsalád másik két tagjából is rendeltek egyébként a 2008 nyarán született megállapodáskor, 12 darab A350-900-ast és 10 darab -1000-est várnak.