Újabb Oroszországon kívüli vevőt veszített el a Szuhoj: a VLM Airlines visszamondta 14 darab Szuhoj Superjet SSJ100LR repülőgépre szóló megrendelését.
A belgiumi székhelyű regionális légitársaság egy 2014 októberében aláírt szándéknyilatkozat szerint 14 darabot vásárolt volna a nagyobb hatótávú Superjet-ből, négy darabot az Ilyushin Finance orosz lízingcégen keresztül, tízet pedig direktben.
Az első két példányt 2015 áprilisában kellett volna leszállítani a gyártónak az eredeti megállapodás szerint, azonban később ezt 2016. harmadik negyedévére halasztották azzal az indokkal, hogy a hosszú hatótávú típusváltozatnak még meg kell szereznie a szükséges EASA tanúsítványt.
Az antwerpeni székhelyű VLM Airlines a meglévő 11 darabos Fokker 50 turbólégcsavaros gépekből álló flottáját helyettesítette volna a Superjetekkel, de így most más típus után kell néznie a belga regionális légitársaságnak – az ATW információi szerint.
A Szuhoj 2000-ben kezdte el tervezni az olasz Alenia Aermacchival közösen a Superjet 100-as regionális, sugárhajtású repülőgépét, amely 2011-ben mutatkozott be az Armavia flottájában. A konfigurációtól függően 78-98 utas szállítására alkalmas gépből eddig 368-at adtak el, elsősorban orosz légitársaságok állították eddig üzembe a típust.
Az orosz repülőgépgyártó regionális gépe nem túl sikeres az Oroszországon kívüli üzemeltetők körében, csak a mexikói Interjet légitársaság üzemelteti menetrend szerinti forgalomban a típust. Az európai légicégek közül az ír CityJet – amely a VLM tulajdonosa volt 2014 őszéig – rendelt még a típusból 15 darabot, plusz szerzett további tízre vételi opciót, melyből az első négy darabnak az átadása idén lenne esedékes.
Ezért is keltett nagy meglepetést a február elején felröppent hír, miszerint egy új magyar nemzeti légitársaság alapításáról tárgyalt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) illetékese és az orosz Szuhoj repülőgépgyártó képviselője. A tervek szerint a gyártó repülőgépeket és pénzt is adna a légitársaság létrehozásához.