A mostoha sorsú Tupoljev Tu-204-esnek újabb üzemeltetője akad: a kirgiz Sky KG Airlines két példányt bérel az orosz állami Iljusin lízingcégétől.
A cég Kirgizisztánban elsőként vezeti be a szovjet éra végén kifejlesztett orosz géptípust, amelyet eredetileg a Boeing 737 és az Airbus A320 vetélytársának szántak, ezek mintájára is építették.
A Sky KG Airlines a két példányát, amelyek korábban a Red Wings flottájában repültek, az orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) égisze alatt működő Iljusin tervezőiroda leányvállalata, az Ilyushin Finance Corporation lízingcégtől szerzi be. A légitársaság közlése szerint a Tu-204-est „népszerű, turisták által kedvelt” útvonalakon vetik be nyártól – írta meg a Russian Aviation Insider.
Érdekesség, hogy cég flottája jelenleg néhány Diamond DA-42-es kétmotoros kisrepülőgépből áll, amelyeket repülő laboratóriumként különböző tesztekhez használ, kereskedelmi utasszállításban jelenleg nincs semmilyen érdekeltsége. Csak évekkel ezelőtt üzemeltettek olyan kiöregedett típusokat, mint a Boeing 707, a British Aircraft Corporation BAC 1-11 vagy az Iljusin Il-18.
Emiatt megkérdőjelezhető, hogy a Sky KG Airlines most képes lesz-e fenntartani a több mint kétszáz ülőhelyes sugárhajtású utasszállítókat.
Emellett a pilótákat és műszaki személyzetet is meg kell találni és átképezni rá, ami korántsem egyszerű feladat, mert a típus Red Wingstől való 2018-as távozása óta csak az észak-koreai Air Koryo üzemelteti kereskedelmi forgalomban. Ezen kívül csak katonai, speciálisan átalakított példányok üzemelnek. Még az orosz légitársaságok is az A320-ast vagy a Boeing 737-est preferálják a kedvezőbb üzemeltetési jellemzők miatt.
A Red Wings két éve a Tu-204-esek kivonásának másik okaként azt jelölte meg, hogy a 2008-2009-ben gyártott gépek rohamosan közelednek üzemidejük végéhez – ezt maximum jelentős ráfordítással, ipari nagyjavítással lehet kitolni, ha a kirgiz hatóságok és a légitársaság is szabályosan jár el.
A 64046 és 64049 gyári számú gépeket a hatóság ЕХ-20401 és -20402 lajstrommal nyilvántartásba vette az ország hatósága, így adminisztratív akadálya elvileg nincs annak, hogy a gépeket használatba vegyék.
Európában biztosan nem bukkannak fel a közeljövőben, mert Kirgizisztán minden légitársasága az Európai Unió feketelistáján szerepel, nyugati vállalatok emiatt nem is szerződnek egyikkel sem.