Moldávia, Lengyelország és Litvánia is csatlakozott a HungaroControl elképzelései alapján életre hívott délkelet-európai szabad légtérhasználathoz, azaz a SEE FRA-hoz (South East Europe Free Route Airspace), a Fekete-tengertől egészen a Balti-tengerig szabad útvonalon közlekedhetnek a légi járművek – közölte a társaság.

A magyar légiforgalmi szolgálat által 2015-ben bevezetett HUFRA (Hungarian Free Route Airspace) eljáráshoz elsőként Bulgária és Románia csatlakozott 2019-ben, majd 2021 januárjától a szlovák légi navigációs szolgálat is bevezette a számos előnnyel járó forgalomszervezési koncepciót.

A lengyel és a litván légteret összefogó Baltic FAB és Moldávia 2022. február 24-i csatlakozásával létrejött Európa egyik legnagyobb, összefüggő szabad légtere, amelyben a légitársaságok járatai a hét minden napján és a nap 24 órájában a számukra legoptimálisabb, szabadon megválasztott útvonalon repülhetnek.

A SEE FRA viszonylag egyszerű bővítését a moduláris csatlakozási módszer teszi lehetővé, amely nem igényel költséges fejlesztéseket az új tagállamok irányító rendszerein.

Fotó: AIRportal.hu

A HungaroControl szakemberei által kidolgozott innovatív eljárás hatékonysága abban rejlik, hogy hatalmas útvonal-adatbázisok helyett elegendő a szomszédos országok navigációs pontjait megosztaniuk egymással az útvonalak tervezéséhez és a járatok biztonságos kezeléséhez.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A délkelet-európai szabad légtérhasználati koncepció hamarosan új tagokkal bővül: Csehország mellett már Ukrajna is kifejezte ezen szándékát.

A hosszútávú tervek között szerepel az is, hogy a SEE FRA összeolvad az Ausztriát, Albániát, Bosznia-Hercegovinát, Észak-Macedóniát, Horvátországot, Montenegrót, Szerbiát és Szlovéniát tömörítő SECSI FRA (South East Common Sky Initiative Free Route Airspace) rendszerrel, így létrejöhet egy több mint 15 ország légterét magába foglaló szabadlégtér-együttműködés.

Forrás: HungaroControl