A világ három legnagyobb légiszövetségének egyike, egyik nagy tagjával, a Qatar Airwaysszel éppen konfliktusban álló oneworld december 5-én tart sajtókonferenciát New Yorkban, amelyen megnevezik a következő, teljes jogú tagként a szövetsége belépő légitársaságot.
A oneworld hat év után várhatóan új taggal bővül, az egyelőre hivatalosan meg nem nevezett lehetséges belépőre több jelölt is van.
Egyes hírek szerint a Skyteam-ből nemrég kilépő China Southern fogja erősíteni a oneword kötelékét, egyáltalán nem lenne meglepetés, az erről szóló pletykák már másfél éve napvilágot láttak.
Ez azért sem lenne meglepő Kína legtöbb utast szállító légitársasága a szövetségben erősen domináló American Airlinesszal is szoros együttműködést ápol, és az amerikaiaknak 200 millió dollár értékben tulajdonrészük is van a cégben.
Sokak szerint a Royal Air Maroc lesz a befutó, egyben a szövetség első afrikai tagja.
Az elképzelés nem teljesen alaptalan, a marokkói légitársaság ugyanis szoros partnerségben áll a Qatar Airwaysszel, és együttműködik az IAG-holding alá tartozó Iberiával is.
Emellett a cég jövőre nyitja meg járatát Casablanca és Miami között, amivel a oneworld jelenlegi egyik nagy hiányosságára, a még nem létező, USA és a fekete kontinens közötti összeköttetésre is megoldást kínálna.
Az viszont már kevéssé valószínű, hogy a Qatar Airways nagyon teperni fog a csatlakozás segítése érdekében, a dohai cég ugyanis kilátásba helyezte, hogy már jövőre kilép a szövetségből, ha nem sikerül az ellentéteket rendezni az Americannel és a Qantas-szal.
Al Baker vezérigazgató szerint ugyanis a két cég, de főleg az amerikaiak fúrják őket a szövetségen belül és a hatóságoknál is, hogy ők az Air Italy révén megszegik az amerikai kormánnyal kötött, az ötödik szabadságjogon alapuló járatok tiltására létrejött megállapodást.
Fél lábbal jönne még valaki
Mint arról beszámoltunk, a oneworld a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) sydney-i közgyűlésén jelentette be, hogy újfajta partneri megállapodási lehetőséget kínál a még nem tag cégek számára.
A oneworld Connect tagság lényege, hogy olyan légitársaságok is biztosítani tudják utasaik számára a tagság nyújtotta előnyöket, amelyek nem válnak teljes jogú taggá a szövetségben.
A státusz megszerzésével ugyanakkor számos előnyhöz jutnak az – első sorban a oneworld tagoktól átszálló – utasok, akiknek a törzsutasprogramban elért szintjüktől függően elsőbbségi check-in, lounge használat, és elsőbbségi beszállás is járhat.
Ez lényegében a rivális Star Alliance korábbi ötletének adaptálása, de úgy tűnik a oneworld sikerre tudja vinni a koncepciót, a Fiji Airwaysszel júniusban kötött partnerség után ugyanis újabb jelentkező akadt a programba:
A Virgin America légitársaságot nemrégiben magába olvasztó Alaska Airlines jelentkezett be a „oneworld Connect member” néven futó státuszra.
A magát inkább hálózatos légitársaságként definiáló, de a diszkont szektor jegyáraival operáló cég jelenleg tizenháromból nyolc teljes jogú tag légitársasággal van valamilyen szintű partnerségi kapcsolatban, így elérkezettnek látják az időt a továbblépésre.
A Skift szerint ezzel a cég globális szinten próbálja kiterjeszteni szolgáltatásait, de ezt nem úgy teszik, mint a rivális kanadai Westjet, amely Dreamlinereket vásárolt hosszútávú járatok megnyitására, helyette az Alaska inkább a jó átszállókapcsolatokra helyezi a hangsúlyt.