A Norwegian New York JFK-ről London Gatwick repterére tartó járata új transzatlanti sebességrekordot állított fel hétfőn.
A Norwegian DY7014 számú járatát teljesítő, G-CKHL lajstromjelű Boeing 787-9-es alig 5 óra 13 perc alatt repülte át az Atlanti-óceánt.
Az Atlanti-óceán felett január második hetének elején igen erős magas-légköri áramlás, ún. jetstream alakult ki, amely a nyugatról keletre tartó repülőgépeket a megszokottnál jóval nagyobb sebességgel repítette.
Ilyenkor az áramlásba berepülő gépek földhöz viszonyított sebessége (groundspeed) megközelítheti, ritka esetben elérheti a hangsebesség értékét.
A Boeing 787-9 Dreamliner csúcssebessége az út alatt a 374 km/órás hátszél miatt közel 1254 kilométer/óra volt a földhöz viszonyítva.
Ez 670 csomós sebességet (ugyanennyi tengeri mérföld/órát) jelentett. Ennek köszönhetően tehette meg a kicsivel több, mint hatórásra tervezett, 5560 kilométeres repülőutat 53 perccel rövidebb idő alatt – írta közleményében a légitársaság.
A járat kapitánya Harold van Dam a lapnak azt nyilatkozta, hogy akár még gyorsabban le tudták volna repülni a New York – Gatwick távot, ha az alacsonyabb repülési szinteken nem jeleztek volna előre turbulenciát.
Természetesen ilyenkor a repülőgépnek csak a földhöz viszonyított sebessége ér el ilyen extrém értékeket, a levegőhöz viszonyított sebesség (indicated air speed és true air speed, vagyis IAS/TAS) a típus meghatározott limit-értékein belül, tehát jóval a hangsebesség alatt marad.
Ennél rövidebb idő alatt, a Concorde szuperszonikus utasszállító kivételével, még soha egyetlen repülőgépnek sem sikerült megtennie a New York-London távolságot.
A szubszonikus utasszállítók között eddig a British Airways Boeing 777-200-as repülőgépe tartotta a rekordot, melynek 2015. január 7-én a két város közötti távot 5 óra 16 perc alatt sikerült megtennie. A Norwegian Dremlinere most ezt a rekordot döntötte meg néhány perccel.