Egymás után érkeznek a hatalmas hóeltakarító gépek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre, amelyek a Budapest Airport ún. havas flottáját erősítik. A Norvégiában gyártott gépek már a gyakorlatban bizonyítottak a skandináv országban. Ezzel párhuzamosan a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság átvette a tizedik, osztrák gyártmányú, 42 tonnás repülőtéri tűzoltójárművét – közölte a reptérüzemeltető.

Igazi nagyüzem van ezekben a napokban a Budapest Airport téli hószolgálatánál. Most fejeződik be az ún. havas flotta (a különféle hómaró, hókotró és egyéb gépek) műszaki ellenőrzése, miközben a nehézjárművek személyzete frissítő vizsgát tesz repülőtéri KRESZ-ből és helyismeretből.

Bár a hőmérők most még szokatlanul magas, kora nyári értékeket mutatnak, a Budapest Airport téli hószolgálata november 15-től már teljes készültséget ad. Ráadásul
ezekben a napokban érkezik 5 új, norvég gyártmányú, Øveraasen hókotró, amiknek a használatával most ismerkednek a gépkezelők.

Az új hóseprőgép egyszerre képes eltolni a havat az 5,5 méter széles tolólapjával, a maradékot pedig elfújja, illetve felszárítja a gép hátsó részére szerelt hatalmas fúvóberendezéssel.

A Mercedes Arocs vontató mögé szerelt felépítmény erőforrása egy 315kW-os (420 LE) dízelmotor, amellyel óránként 40.000 m³ havat képes eltakarítani. Erre a teljesítményre az erős havazásnál szükség is van, hiszen általában egyszerre négy ilyen jármű halad végig a behavazott repülőtéri futópályán, amelyek közül legalább az egyiket meg kell tudni tisztítani a repülőgépek számára – egy órával az erős havazás kezdete után. Az öt havas jármű beszerzési ára elérte a 2 millió eurót, azaz a 640 millió forintot.

Forrás: Budapest Airport

„A norvég járművek a lehető legjobb referenciákkal érkeztek, hiszen az Oslói Repülőtéren is ilyeneket használnak, márpedig ott egy-egy téli szezonban akár három méter hó is hullhat.” – jelentette ki Erdei Tamás, a Budapest Airport kényszerhelyzeti és flotta vezetője.

Elmondta azt is, hogy az utóbbi években összességében nem sok hó hullott Magyarországon, a repülőtéren azonban a legrosszabb forgatókönyvre is fel kell készülni. Az utóbbi évek tapasztalata, hogy egy-egy váratlan havazás már november végétől egészen március végéig előfordulhat, miközben a repülőtéri üzemnek nem szabad megakadnia az időjárás miatt.

FOAM 10: Újabb Rosenbauer Panther

Forrás: Budapest Airport

A másik repülőtéri „nagyágyú” a szó szoros értelmében vett nehézfegyver: a FOAM 10-esre (magyarul HAB-10) keresztelt Rosenbauer Panther az ausztriai Linzből érkezett.

A 42 tonnás jármű kifejezetten repülőtéri használatra készült, olyan hatalmas, hogy nincs is külsős rendszáma, hiszen nem is férne el közúton a normál sávokban; annál szélesebb.

A hathengeres, 16 000 cm³-es, 700 kW (950 LE) teljesítményű Volvo Penta motor egy nagyobb dunai kirándulóhajó meghajtásának is megfelelne.

A 42 tonnás járművet (ebben benne van 12 tonna oltóvíz, 1500 liter habképző anyag, valamint 250 kg oltópor is) 0-ról 80 km/h sebességre a motor 34 mp alatt gyorsítja fel, ez azonban bőven elég arra, hogy Ferihegy akármelyik tűzoltóbázisáról két perc alatt elérje a repülőtéri bármely pontját, és megkezdje az oltást.

A FOAM 10-es különlegessége az a 16 méter magasra emelhető kar, amelynek a tetejéről fentről lefelé is oltani tudnának egy óriásgépet, akár 80-100 méteres távolságból is.

„Nagyon büszkék vagyunk az új járműveinkre, hiszen a legújabb járművel kiegészülve alaposan megfiatalodott és korszerűvé vált a repülőtéri katasztrófavédelem eszköztára.” – hangsúlyozta Nagy Gábor tűzoltó alezredes, a Repülőtéri Hivatásos Tűzoltóság parancsnoka.

Hozzátette: „Az új járműveket mindössze egyetlen személy irányítja, köszönhetően a beépített fedélzeti számítógépnek, a kamerarendszernek és a hőkamerának. Mindez – kiegészülve a repülőtéri tűzoltók magas szintű kiképzésével – nagyban hozzájárul az oltás hatékonyságához és a repülésbiztonsághoz.”