A párizsi Orly repülőtéren kell lemondania résidőkről az Air France-nak a francia kormány és az Európai Bizottság egyezsége szerint, így juthat a légitársaság 4 milliárd euróhoz az államtól. A feltőkésítéssel a francia állam csaknem megduplázhatja az Air France-KLM-csoportban meglévő tulajdonrészét.
Több hetes tárgyalást követően megállapodott a francia kormány az Európai Bizottsággal arról, hogy a járvány okozta válság hatásai miatt az Air France számára szükségessé vált, újabb állami segítségnyújtásnak milyen feltételei vannak – jelentette be a hétvégén az Bruno Le Maire pénzügyminiszter.
A tárcavezető az LCI tévécsatornának adott vasárnapi nyilatkozata szerint a Margrethe Vestagerrel, az Európai Bizottság versenyjogért felelős biztosával felvázolt megállapodás szerint az Air France reptéri résidőket ad le.
A légitársaság keddi közlése szerint az Air France 1 milliárd euró értékű feltőkésítéséről született döntés, amelybe elsősorban a részvényeseket vonják be, emellett a francia államtól korábban érkező 3 milliárd euró értékű hitelt hibrid kötvénnyé alakítják át.
A francia állam tulajdonrésze az Air France-KLM-ben 14,3-ról legfeljebb 30 százalékosra növekedhetk a tranzakció révén.
Ezzel párhuzamosan a holland állam nem vesz részt a tőkeemelésben, részesedése így 14-ről 9,3 százalékra csökkenhet a cégcsoportban. Az ügyletről szóló döntést a KLM is támogatta, ugyanakkor a holland nemzeti légitársaság nem részesül a 4 milliárd eurós összegből.
A tőkeemelésben szerepet vállal a csoportban résztulajdonnal rendelkező China Eastern Airlines is, de a közlés szerint a tulajdoni hányaduk továbbra is 10 százalék alatt marad. A 8,8 százalékkal rendelkező Delta Air Lines viszont nem vesz részt a tranzakcióban.
A közlés szerint az állami segítség jóváhagyása érdekében a légitársaságnak számos egyéb feltétel teljesítése mellett a Párizs-Orly repülőtéren birtokolt repülőtéri résidőiből napi 18-ról le kell mondania.
Az Air France tavaly 7,1 milliárd euró nettó veszteséget könyvelt el, 2020 áprilisában a légitársaság már hozzájutott összesen 7 milliárd euróhoz hitelek és államilag garantált banki kölcsönök formájában.
A KLM esetében döntés még nem született az anyagi támogatásról, a holland állam továbbra is tárgyal az Európai Bizottsággal mint versenyjogi szervvel a légitársaság tőkehelyzetének javításáról.
Hollandia számára a világgal való összeköttetés stratégiai jelentőségű, ezért döntött úgy 2020-ban a holland állam, hogy 1 milliárd eurós hitelt, és 2,4 milliárd euró értékű további hitelkerethez garanciát biztosít a KLM számára.
A közlemény hozzáteszi, hogy az Air France-KLM-csoport tőkehelyzete további javításának lehetőségeit folyamatosan vizsgálják, a 2022-es éves közgyűlésig várhatóan több döntés is születik.