2015. január 1-jével új korszak kezdődött az Alitalia életében. A hivatalos közlemény alapján olasz idő szerint 2:35-kor szállt fel a megújult légitársaság első járata, méghozzá New York JFK repülőteréről Milánó Malpensa felé. Az immáron 49%-ban az Etihad Airways által birtokolt olasz nemzeti légifuvarozó úgy tűnik, hogy visszaléphet a szakadék széléről és még egy esélyt kapott.

Közel hat évvel azután, hogy a csődhelyzetbe került Alitalia-Linee Aerre Italiane S.p.A befejezte működését és átadta a stafétát az Alitalia-Compagnia Aerea Italiana megalakult új légivállalatnak, most újra aktuálissá vált egy korszakváltás az olasz cég életében. Sajnos ez a váltás nem önkéntes folyamat, hiszen az Etihad Airways részéről történt felvásárlás nélkül valószínűleg az utolsó heteket, hónapokat töltenék a levegőben a zöld-fehér festésű gépek, ha még egyáltalán üzemelni tudna a légitársaság.

Még 2013 októberében kért csődvédelmet az Alitalia, amikor is 294 millió eurós veszteséget és egy milliárd eurós adósságot jelentett. Az akkori hírek arról szóltak, hogy egy új, tőkeerős tulajdonos megjelenése hiányában akár hónapokon belül lehúzhatja a rolót az olaszok nemzeti légitársasága. Decemberben azonban felbukkant a sajtóban a hír, miszerint az Etihad vásárolná fel az olasz légivállalat 49%-át, amely így megmenekülhet.

Az Alitalia Airbus A319 típusú repülőgépe Ferihegyen. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Alitalia Airbus A319 típusú repülőgépe Ferihegyen. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


Az akkori feltételezések és pletykák után 2014 februárjában már hivatalosan is elismerték a két vállalat közötti tárgyalásokat, majd pedig augusztusban jelentették be hivatalosan, hogy több mint 500 millió eurót fektet be a római székhelyű légitársaságba az Etihad Airways. James Hogan, az Etihad vezérigazgatója a bejelentéskor elmondta, hogy hitük szerint képesek lesznek egy versenyképes európai légitársaságot létrehozni a küszködő Alitaliából.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ami a tulajdonosi szerkezetet illeti, az Etihad Airways az Alitalia-Società Aerea Italiana S.p.A néven alakult vállalat 49%-át birtokolja, míg a fennmaradó 51%-ot az Alitalia-CAI tulajdonában áll a MidCo cégen keresztül, amely megállapodott eszközökkel és forrásokkal járult hozzá a légitársaság üzemeltetésének folytatásához. Az új cég alatt való üzemelés azt is jelentette, hogy az Alitalia-CAI nevén meglévő üzembentartási engedélyt is át kellett ruházni az új vállalatra. Ezt az olasz légügyi hatóság december 23-án meg is tette, így már nem volt több akadály az újjászületés előtt.

Úgy tűnik, az Etihad Airways festésváltását nemsokára az Alitalia követheti. (Fotó: Etihad Airways) | © AIRportal.hu

Úgy tűnik, az Etihad Airways festésváltását nemsokára az Alitalia követheti. (Fotó: Etihad Airways)

Az Abu-Dzabiban székelő Etihad reménye szerint 2017-től kezdve fenntartható nyereség termelésére lesz képes az olasz légifuvarozó. Az ehhez vezető út fájdalmas és munkahelyek megszűnésébe kerülhet, miközben az üzleti modellben változás eszközölésére lenne szükség – vélekednek egyes szakértők. Hogy ez meg fog-e történni, az egyelőre nem világos, azonban mind a hosszútávú, mind pedig a regionális járatok terén lesznek fejlesztések, bővítések.

Az újonnan kinevezett vezérigazgató, Silvano Cassano nyilatkozata szerint ezek mellett a fejlesztések mellett még több szélestörzsű repülőgép érkezhet az olasz flottába, valamint megújuló festés és belső kabinberendezés is az Alitalia előtt áll a következő évek során. Az olasz nemzeti légitársaság ezzel a tulajdonosváltással csatlakozott ahhoz az egyre bővülő táborhoz, akik kisebb-nagyobb arányban, de az Etihad szárnyai alatt működnek, úgy, mint az airberlin, az Air Serbia vagy a Virgin Australia.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!