Az unió versenyjogért is felelős testülete az EU bíróságának döntése után megismételt eljárásában megint szabályosnak minősítette a TAP 1,2 milliárd eurós állami támogatását, de vizsgálni kezdte a portugál kormány újabb mentőcsomagját.
A TAP a járvány alatt kapott állami mentőcsomagot, hogy elkerülje a csődöt, a beavatkozást a kormányzat azzal indokolta, hogy a légitársaság kiemelkedő fontosságú a portugál nemzetgazdaság szempontjából.
A bizottság egy közel félmilliárd eurós csomagot is jóváhagyott, ezt akkor használhatják fel, ha a cég a pénzpiacokról nem jutna forráshoz.
A Ryanair azonban több más légitársaság állami megsegítésével együtt ezt is bepanaszolta. Az Európai Unió Bíróság ennek nyomán idén májusban szabályellenesnek minősítette a támogatást, és a bizottságot új eljárásra kötelezte.
A testület szerint a bizottság nem támasztotta alá eléggé a támogatás szükségességét, és a légitársaság anyagi helyzetét sem megfelelő mértékben mutatta be, emellett adminisztratív hibákat is talált.
Friss közleményében a bizottság azonban újra zöld utat adott a támogatásnak, így azt nem kell visszafizetnie a cégnek, de azt továbbra is elvárják, hogy reorganizációval tegyék életképessé a céget.
Ezt a kormány 3,2 milliárd euró értékű csomaggal akarja támogatni, erről azonban a bizottság mélyreható vizsgálatot kezdeményezett, hogy kiderüljön, a TAP is hozzájárul-e megfelelő mértékben a költségek csökkentéséhez, illetve a támogatás nem jár-e jelentős versenytorzító hatással.
Az átalakítás részeként csökken a flotta és a cég mérete, emellett a nem a légiközlekedéshez kapcsolódó vagyonelemeket szanálni kell a társaságból.
A TAP menedzsmentje korábban azt közölte, csak 2024-2025 körül várható, hogy a cég újra nyereséges legyen.