A tervek szerint 2028-ban kerülne forgalomba az Iljusin Il-76TD-90A, amely számos újítás mellett a korábbi változatokénál nagyobb hasznos terhelhetőséggel és hosszabb hatótávval rendelkezne.
Az orosz United Aircraft Corporation (UAC) megkezdte a dokumentációs és előkészítő munkálatokat annak érdekében, hogy a szovjet érából származó, eddig közel ezer példányban gyártott katonai és kereskedelmi szállítógép-típus új polgári változatának sorozatgyártását kezdje meg.
A tervezett Il-76TD-90A a jelenleg Uljanovszkban gyártott Il-76MD-90A katonai szállítógép polgári változata lesz, ezt is az ottani gyártósoron készítenék. Mint ismert, az Il-76-osokat a 70-es évek óta gyártó taskenti (Üzbegisztán) üzem 2014-ben zárt be.
A repülőgépet az eredetileg használt Szolovjov D-30 hajtóműveknél jóval nagyobb teljesítményű, Aviadvigatel PSz-90A-76 erőforrásokkal szerelnék fel, amelyek a 2000-es évek elején néhány példányban gyártott, részben modernizált polgári változatokról is ismertek.
Emellett megerősítik a futóműveket, javítják a szárnyak aerodinamikai tulajdonságait, a pilótafülkét pedig modern avionikai rendszerrel szerelik fel. Utóbbinak köszönhetően a repülőgép három fős személyzettel repülhet majd.
A fejlesztéseknek köszönhetően a típus terhelhetősége az eredeti TD változathoz képest jelentősen nagyobb lesz, maximális felszállótömege 190-ről 210 tonnára, hasznos terhelhetősége 47-ről 60 tonnára nő.
Az Il-76TD-90A közbenső leszállás nélkül akár 5000 kilométeres utak megtételére is képes lesz 52 tonnás rakománnyal.
Az UAC egyelőre nem közölte, hogy mikor tervezik az új változat berepülési és tanúsítási programjának elindítását, csak azt, hogy az első példány már 2028-ban forgalomba állhat.
Ehhez a gyártó megszerezte a kis számban gyártott, PSz-90A hajtóművekkel és részben már digitális kijelzőkkel rendelkező pilótafülkével modernizált, legfeljebb 50 tonna rakomány szállítására képes, 4500 kilométer hatótávolságú kereskedelmi változatok, az Il-76TD-90 és az Il-76TD-90VD dokumentációit és típustanúsítványait az orosz Szövetségi Légi Szállítási Ügynökségtől.
Utóbbiból öt példányt üzemeltet az orosz Volga-Dnepr, az azeri Silk Way pedig kettőt a kevésbé módosított, de szintén áthajtóművezett előbbiből. A PSz-90A hajtóművek fejlesztését még az évezred elején egyébként a Volga-Dnepr finanszírozta, nagyobb teljesítménye mellett a változat jóval halkabb és kevésbé szennyező elődjénél.
Az UAC szerint világszerte mintegy száz kiöregedő Il-76TD van polgári forgalomban, az új változat főként ezek kiváltására szolgálna.