Nem mindennapi rakományt szállított a Volga-Dnepr Airlines An-124 Ruszlán nehéz teherszállítója, az első európai űrhajómodul Amerikába való eljuttatását kapta feladatul az orosz cég gépe.

Az Antonov An-124-100 típusú nehéz teherszállító repülőgép a németországi Brémában vette fel az első Európai Űrhajó Modult (angol rövidítéssel ESM), amelyet a NASA Apolló- és Űrsiklóprogramjai nyomán híressé vált Kennedy Űrközpontba kellett szállítania.

A Volga-Dnepr Airlines egyik An-124-ese Kecskeméten (Fotó: AIRportal.hu)

A 14 tonnás űreszköz egy speciális, folyamatosan egyenletes belső hőmérsékletet és nyomást biztosító konténerben került a gép fedélzetére, hogy a szállítás során lehetőleg semmilyen behatás ne érje.

Emellett a Ruszlánba pakoltak még tíz tonnányi, az ESM-hez tartozó eszközt is, amelyekre szinten szükségük lesz a floridai szakembereknek.

A modul az Orion űrhajó elsőként 2022-ben indítani tervezett, emberes küldetéseinek energia, víz, oxigén valamint energia ellátásáért lesz felelős.

Az Orion űrhajó első, ember nélküli küldetésének indítását 2020-ra tervezik az amerikai mérnökök, a cél pedig a 64.000 kilométeres Holdon túli távolság elérése.

A két évvel később kezdődő emberes küldetésekkel az asztronautákat távolabb juttatják majd el a bolygótól, mint eddig bármikor – írja az Aviation24.be.

Az űrhajósokra az a feladat hárul majd, hogy teszteket végezzenek a hosszú távú, nem föld körüli pályán végzett űrutazással kapcsolatban, előkészítendő a terepet a Mars utazások számára.

Konstantin Vekshin, a Volga-Dneper charter járatokért felelős elnöke elmondta, az elmúlt időszakban évente mintegy ötven alkalommal szállítottak valamilyen űrkutatásban kapcsolódó eszközt, például rakéták alkatrészeit vagy műholdakat.

A mostani szállítmány kifinomultságából adódóan azonban ez a repülés nagy tapasztalatot és szakértelmet kívánt, amiben a cégvezér szerint senki nem tudja velük felvenni a versenyt.