A közel-keleti konfliktus és a Pratt & Whitney-hajtóművek hibái miatt a növekvő utasszám és bevételek ellenére is 180 millió eurós mínuszban zárta az elmúlt negyedévet a fapados légitársaság.
A Wizz Air rekordszámú, 15,1 millió utast szállított 2023 októbere és decembere között, ez közel 22 százalékos növekedés az előző év azonos időszakában elért 12,4 millióhoz képest.
A járatok üléskihasználtsága 87,6 százalékot ért el, ami 0,3 százalékpontos javulás az előző év azonos időszakához viszonyítva, miközben az utaskilométerben mért kapacitás 27 százalékkal nőtt, ám az izraeli járatok októberi törlése ezt visszavetette.
A légitársaság a betervezett járatai 93,3 százalékát teljesítette, amelynek 72,2 százaléka közlekedett pontosan, utóbbi jelentős javulás a tavalyi 62,3 százalékról.
Javult az időszak végére 195 repülőgépet számláló flotta kihasználtsága is, a gépek átlagosan 12 óra 15 percet töltöttek levegőben a nap 24 órájából, ha a leállított példányokat nem tekintjük.
December végén a Pratt & Whitney-hajtóművek gondjai miatt 13 repülőgép volt üzemen kívül, ezek miatt a cég kötbért kapott a gyártótól, de január 24-ére a parkoltatott példányok száma 33-ra nőtt, és március végéig várhatóan 40-re bővül.
Korábban a március végével leállított repülőgépek számát 45-re becsülte a légitársaság, amely a flotta csaknem negyedét teszi ki. A Pratt & Whitney-hajtóművek tavaly nyáron kiderült problémájáról itt írtunk részletesen.
A leállított gépek átlagos javítási ideje 300 naptári nap, de a légitársaság igyekszik kiküszöbölni ennek a hálózatra mért következményeit, bázisbezárás nem várható emiatt.
A következő üzleti évben 30 új A321neo érkezik a flottába, 13 meglévő gép lízingjét hosszabbították meg, további három bérelt (dry-lease) gép érkezik, és növelik az üzemképes flotta kihasználtságát, a naponta teljesített járatok (szektorok) számát.
Az elmúlt negyedévben a bevétel megközelítette az 1,065 milliárd eurót, amely 16,8 százalékos növekedés az előző időszakhoz képest. Az utaskilométerenkénti bevétel 8 százalékkal csökkent, ezen belül a jegybevétel kisebb, 6,1 százalékos, míg a plusz szolgáltatásokból elért bevétel nagyobb, 10 százalékos mértékben csökkent, utóbbi a teljes bevétel közel fele, 48 százaléka.
A működési eredmény 180 millió eurós mínuszt mutatott, ennél az elemzők jelentősen kisebb veszteséget vártak, ugyanakkor az EBITDA szintű eredmény pozitív lett, 18,7 milliót ért el. Az üzemanyag költségek 3,3, míg a nem üzemanyag költségek 28,1 százalékkal növekedtek az előző időszakhoz képest.
A negyedévet 1,7 milliárd eurós készpénzállománnyal zárta a vállalat, amely 11 százalékos növekedés az előző év decemberihez viszonyítva.
A légitársaság fenntartja a március végén záruló 2024-es pénzügyi évre vonatkozó eredmény prognózisát.