A tulajdonos döntése értelmében leállították a világ legnagyobb tűzoltó-repülőgépét és az üzemeltető céget. Az átalakított Jumbónak emiatt vevőt keresnek, olyat, aki hajlandó kifizetni a tavalyi modernizálás költségeit is. 

A Fire Aviation beszámolója szerint Dan Reese, a 944 Supertanker típusjelű repülőgépet üzemeltető vállalat, a Global Supertanker elnöke nemrég levélben tájékoztatta néhány amerikai állam és a szövetségi kormány illetékeseit a tulajdonos befektetők döntéséről, amely szerint a cég működését április végi hatállyal megszüntetik, az alkalmazottakat egyelőre szabadságra küldik.

A világ egyetlen tűzoltó Boeing 747-esének sorsa egyelőre kérdéses, de már több potenciális vevővel is tárgyalnak a tulajdonosok.

Nem ez az első eset, hogy gazdát cserél a különleges repülőgép, illetve dobórendszer tulajdonjoga: az első, valóban forgalomba állt tűzoltó 747-est még az amerikai Evergreen International (nem azonos a híres tajvani logisztikai cégcsoporttal – a szerk.) mutatta be 2009-ben, egy korai, -100-as sorozatú példány átalakításával. A vállalat csődje után vette meg a rendszert és minden hozzá kapcsolódó jogot a Global Supertanker, majd szerelte be egy modernebb és erősebb 747-400-asba, a jelenlegi 944-esbe.

A 944 Supertanker egy korábbi felvételen (Forrás: Wikimedia Commons)

A nemrég eszközölt újabb befektetések azonban csak akkor térülhetnek meg, ha a tavalyi modernizálás költsége is visszajön, és a repülőgéppel együtt sikerül eladni a rendszert és a kapcsolódó jogokat is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezzel egy azonnal bevethető, a speciális rendeltetéséhez kapcsolódóan minden amerikai tanúsítással rendelkező, szigorú nemzetközi szabályoknak megfelelő Jumbót kapna az új tulajdonos, használatára minden évben több millió dollárért köt szerződést az amerikai kormányzat, és sok esetben más országok is.

Ráadásul most minden eddiginél hatékonyabb a Supertanker működése, mert a 2020-as erdőtűz-szezon után hatósági utasításra digitalizálták az oltóanyag-dobórendszert.

Ugyanakkor még mindig nem használhatja ki a fedélzeti tartályok 20 000 gallonos (75 700 literes) teljes kapacitását, hatósági korlátozások miatt maximum 17 500 gallon oltóanyaggal szállhat fel, de még ezzel is a világ legnagyobb tűzoltó repülőgépe, kapacitása közel kétszerese a Douglas DC-10-esből átalakított példánynak.