A Cargolux vizsgálja az áruszállítóvá alakított Boeing 777-300ER beszerzésének lehetőségét, mert a típus alkalmas lehet a cég számára.

A Flightglobal a luxemburgi áruszállító légitársaság vezetőjére, Richard Forsonra hivatkozva írta meg, hogy Boeing 747-esekből álló flottát üzemeltető Cargolux érdeklődik az utasszállítóból átalakított Boeing 777-300ERSF iránt. Mint megírtuk, az utólagosan módosított típusváltozat 2023-ban kerülhet a piacra.

Forson egy nagy-britanniai konferencián két lehetséges forgatókönyvet említett flottájuk fejlesztését illetően.

Ezek alapján vagy valamelyik nagy gyártóval állapodnak meg egy új generációs kéthajtóműves szélestörzsű típus áruszállító változatáról, vagy idősebb, eredetileg utasszállítónak készült gépeket alakíttatnak át.

Az IAI és a GECAS lízingcég közös vállalkozásában, a gyártótól független konverziós programban készülő Boeing 777-300ERSF ez utóbbi lehetőség, amit a Cargolux első embere külön is megemlített.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: GECAS

A következő években ez a nagy hatótávolságú 777-300ER változat lehet a világ legnagyobb kéthajtóműves áruszállítója: a jelenlegi legnagyobb, a Boeing kínálatában 777F néven forgalmazott változata ugyanis a kisebb, -200LR verzión alapul.

A cégvezető azért lát fantáziát az átalakított típusváltozatban, mert szerinte kérdéses, hogy a Boeing a még tesztelés alatt álló 777X szériából mikor készít cargo-variánst, és az Airbus sem jelentett még be konkrét céldátumot az A350F-nél.

Ezért bár a Cargolux folytatja az egyeztetéseket a két nagy gyártóval az új generációs típusaikról, flottafejlesztésének nem kell feltétlenül vadonatúj repülőgépekkel megvalósulnia, hiszen hamarosan rengeteg 777-300ER jelenik meg a használt piacon, amelyek átalakíthatók lesznek.

Richard Forson 777X-ről szóló gondolatait némileg árnyalják azok a korábbi hírek, amelyek szerint a Boeing a koronavírus-járvány hatására tapasztalható, fokozott cargo-igény miatt akár az eredetileg tervezettnél hamarabb, akár már 2023-ban előállhat az új generációs széria gyárilag áruszállítónak készülő változatával.

Forrás: IAI

Ha esetleg új típus jelenik meg a Cargolux gépparkjában, az nem jelentené a 747-esek teljes körű nyugdíjazását, amíg csak lehet, szolgálatban maradnak. Ennek oka, hogy a felhajtható orr-részen át rakodható áruszállító Jumbo-változat nagyon jól használható túlméretes rakományok szállítására, csak az Antonov An-124-esek múlják felül ebben, tehát szinte lehetetlen helyettesíteni.

A Boeing azonban az idén nyáron bejelentette, hogy 2022-ben leáll a 747-es típus gyártása, és addig már nem vesznek fel új megrendelést.

Mint ismert, a Cargolux vegyesen üzemeltet újonnan beszerzett Boeing 747-8F, és használtan vásárolt 747-400F repülőgépeket.

A légitársaság elsőként állította forgalomba a világon a -8F változatot régebbi gépei leváltására, és 14 példányt üzemeltet. Később azonban leállította a régebbi változat kivonását, és több példányt szerzett be használtan a -400F változatokból, amelyből jelenleg 16 repül a flottában.

Bár utóbbiak kisebbek és több üzemanyagot fogyasztanak, a megvásárlásuk, vagy lízingjük finanszírozása jóval olcsóbb, így “a használt repülőgépek forgalomba állítása sokkal magasabb értékkel kecsegtet üzleti szempontból a társaság számára, mintha újakat rendelnének” – a cégvezető korábbi nyilatkozata szerint.

A Cargolux flottájában jelenleg 14 Boeing 747-8F, 11 -400F és öt -400ERF teljesít szolgálatot (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)