Megadta a végső támogatását az Egyesült Királyság kormánya a londoni Heathrow reptér tervezett harmadik futópályájához, bár a parlamenti szavazás még hátravan. A tavaly már csaknem nyolcvanmillió utast kezelő légikikötő kapacitását 130 milliósra tudnák növelni ezzel és új terminálokkal. Eközben több légitársaság azon gondolkodik, hogy közös beruházócéget alapítanak az építkezésre, a költségek megfékezése miatt.
Chris Grayling közlekedési miniszter kedden bejelentette, hogy az Egyesült Királyság kormánya rábólintott a londoni Heathrow reptér bővítési tervére – írja az aero.de portál. Júliusban kerül a parlament elé a beruházás, de várhatóan ott is zöld utat kap majd. A kormány másfél éve már hozott egy támogató döntést, de azóta még konzultációkat folytattak.
Az észak-nyugatra megépítendő harmadik futópálya, illetve további terminálok a kapacitást 130 millió utasra növelnék.
Tavaly a legforgalmasabb európai reptéren 78 millióan fordultak meg, és már a kapacitása határán üzemel a két futópályával rendelkező légikikötő.
A beruházást évtizedek óta tervezik, ugyanennyi ideje számos ellenzője is akad a támogatók mellett, főként zajvédelmi (sűrűn beépített környéken található), de környezetvédelmi okok miatt is.
Az elképzelt harmadik futópálya 2025 körül készülhet el, az értesülések szerint akár mintegy 14 milliárd brit font (5000 milliárd [!] forint) is lehet a költsége. Igen kiterjedt munkáról van szó, lakónegyedet kell eltüntetni, autópályát részben elterelni és felülépíteni, számos egyéb mellett.
A legfőbb használó, az IAG holding és a tulajdonában lévő British Airways azért aggódik, hogy a nagyberuházás miatt emelkedni fognak az így is túl magas reptéri díjak. Willie Walsh IAG-vezér szerint elég lenne a 3,5 kilométeres futópálya helyett 3,2 kilométeres is, ez jelentősen csökkentené az építés költségét is.
Emiatt több légitársaság az IAG vezetésével azon gondolkodik, hogy speciális beruházócéget alapítanak erre a projektre, hogy kordában tartsák és átláthatóbbá tegyék a költségeket – írja a travelweekly.co.uk portál. A londoni repterek koncepciójával foglalkozó bizottság például nem 14, hanem csak 4 milliárd brit fontra tette a heathrow-i harmadik futópálya építési költségét.
Az alternatívák között szerepelt még, hogy Gatwicken épüljön teljes értékű, második futópálya, de Stansted bővítése is szóba került.
Korábban a Temze-torkolatba terveztek egy új, óriási légikikötőt, de végül ezt a gigantikus beruházást elvetették.